I 2021 opkøbte NIRAS virksomheden AlfaNordic A/S, et konsulenthus som udelukkende supporterede virksomheder inden for pharma/life science-området. I dag er det tidligere AlfaNordic A/S fuld integreret i NIRAS som en del af Process Industry.
Ideen om et graduate forløb opstod i 2015 i AlfaNordic A/S fordi life science industrien og den tilhørende konsulentbranche på den ene side stod og manglede nye, unge kræfter og på den anden side havde svært ved at rekruttere nyuddannede ind i en branche, der traditionelt ansætter folk med mange års erfaring.
De unge, nyuddannede havde ikke erfaring med at løse branche specifikke opgaver og samtidig var de ikke vant til at begå sig på en arbejdsplads. Til gengæld bidrog de med den nyeste viden fra deres studietid og en masse gå-på-mod.
AlfaNordic A/S var imidlertid ikke de eneste, der havde opdaget dette dilemma. Regeringen havde nedsat et vækstteam med daværende Lundbeck-topchef, Kåre Schultz som formand. Teamet havde fået til opgave at komme med forslag, der kunne styrke den danske life science-branche - et af vækstteamet anbefalinger var netop:
Anbefaling 8: Det danske uddannelsessystem skal organiseres, så det i højere grad er i stand til at levere medarbejdere i verdensklasse med de rette kompetencer til hele værdikæden i den danske life science industri.
På den baggrund opstod ideen til et graduate program, der kunne bygge bro mellem de akademiske institutioner og life science-industrien. Det første hold blev rekrutteret i 2016 og programmet blev løbende udviklet i samarbejde med universiteterne, erhvervslivet og ikke mindst på baggrund af feedback fra deltagende graduates.
De unge blev fagligt ”klædt på” med bl.a. viden indenfor GMP (Good Manufacturing Practice). Det var også vigtigt, at give de unge en mental ballast og derfor blev der også tilknyttet mentorer og businesscoaches til programmet.
I 2016 modtog AlfaNordic A/S Dansk Industris Initiativpris for netop dette uddannelsestiltag til branchen. I dag betragter vi programmet som de nyuddannede akademikers fast track til en karriere i erhvervslivet, idet de unge i løbet af det 2-årige programforløb opnår en erfaring og personlig udvikling, som de måske skulle bruge op mod fem år på at opnå under normale omstændigheder.
Vi har erfaret, at deltagerne i programmet efterfølgende får ansvarsfulde stillinger, som eksempelvis projektledere eller teamledere – stillinger, som unge nyuddannede normalt ikke kommer i betragtning til så tidligt i karrieren.