Projekt
En ny lagerhal på hovedpræmisserne vil give masser af plads til den nødvendige emballage, så mejeriet bliver klar til at gå efter flere succeshistorier som skyr og Vesterhavsosten.
- SDG: #9, #12
- Sektor: Byggeri, Fødevarer
- Lande: Danmark
- Klient: Thise Mejeri
- Tid: 2017-2019
Siden de første kartoner økologisk mælk blev tappet for tredive år siden, har Thise Mejeri været med til at opfinde den i dag mest solgte mælk; minimælk, revolutionere markedet for syrnede mælkeprodukter med introduktionen af skyr, samt lancere en af Danmarks mest anerkendte oste: Vesterhavsosten.
De populære produkter har medført behov for mere plads til ostelagring og emballage. Mejeriet har derfor i en længere periode måttet bruge fjernlagre i Hobro og Skive. En løsning, der koster tid, penge og CO2, når lastbiler skal fragte emballage og varer mellem lagrene og mejeriet.
Thise Mejeri har derfor bygget et centrallager på mejeriets adresse i Thise by. Udvidelsen bringer mejeriet fra ca. 10.000 kvadratmeter til 16.000 kvadratmater.
Det nye bygningskompleks vil foruden 1.500 kvadratmeter emballagelager også indeholde 3.000 kvadratmeter ostelager og 2.000 kvadratmeter produktionsplads, så der er plads til fortsat innovation og vækst i produktion og sortiment.
ejer sammen Thise Mejeri. Mejeriet beskæftiger 225 ansatte.
Kæmpe lager, lille synlighed
Byggeriet gennemføres i flere etaper over de kommende år. I sommeren 2017 tog NIRAS som hovedrådgiver fat på arbejdet med at designe lagerhallen. Først udarbejdede NIRAS’ proceseksperter en analyse af logistikken i den eksisterende situation med fjernlagre samt et fremtidigt scenarie med et centrallager.
Herunder undersøgte de mængden af paller i daglig brug, forskellige emballagetypers vægt og pladsbehov, nødvendigt personale og automatiske løsninger, brandsikkerhed mm.
Med analyserne som grundlag designede NIRAS’ ingeniører og arkitekter den nye lagerhal ud fra hensyn til logistik, miljøvenlighed og mindst mulig forstyrrelse af omgivelserne.
har Thise i sin portefølje, fordelt på mælk, syrnede produkter, smør og ost. I 2018 vandt Thise Mejeri priser i fire ud af syv produktkategorier i International Dairy Contest.
At forstyrre natur og naboer mindst muligt er essentielt for det lokalt forankrede mejeri. Det nye lager bliver delvist bygget ind i en vold, så bygningen ikke rager unødigt op, og skorstene og antenner males i en farve, der efterligner en typisk dansk himmel, så de ikke drager øjet.
Et nyt biobrændselsfyr giver energi med mindre CO2-udledning, og et fuldautomatisk lagersystem med førerløse trucks sørger for at lageret indrettes logistisk effektivt, så emballagen skal transporteres mindst muligt rundt.
Bedre parkering og besøgsmuligheder
Foruden design af højlageret har NIRAS rådgivet omkring anlæggelsen af en større parkeringsplads, nye personalefaciliteter til Thises voksende medarbejderstab samt en særskilt besøgsgang til gæster, så de kan komme tæt på produktionen uden risiko for at påvirke kvaliteten af produkterne.
var Thise Mejeris samlede omsætning i 2018.
Thise Mejeri - 30 år med økologi
Historien om Thise er samtidig historien om økologiens indtog i Danmark. Da en lille gruppe økologiske landmænd i 1988 spurgte ejeren af et mejeri i Thise by, om han ville tappe deres mælk adskilt fra anden mælk, så den kunne markedsføres som økologisk mælk, var interessen for et sådant produkt minimal, og de første år led andelshavernes økonomi under manglende salg.
Men et partnerskab med Coop i 1990 blev vendepunktet, og særligt efter en SuperBrugsen-kampagne for økologi i 1993 samt Irma-kædens støtte i 1995 voksede danskernes lyst til økologi.
I 2005 blev aftalen med Coop udvidet til at gælde alle Coop-butikker, så Thises produkter nu kunne købes i hele landet.
I september 2018 fejrede Thise 30 års fødselsdag og 28-års jubilæum for samarbejdet med Coop.