En robotarm pakker automatisk en vogn med sterilt operationsudstyr i sterilcentralen.
Nyhed

Snart er de her: Sterilcentraler løfter kvaliteten

Rigshospitalet og Herlev Hospitals to nye regionale sterilcentraler er snart færdigbyggede. På trods af byggeriernes kompleksitet har fleksibiliteten og samarbejdsvilligheden på alle fronter været i top.

30. maj 2018

Om ca. et års tid begynder robotterne at køre på Rigshospitalet, når hospitalets fuldautomatiserede sterilcentral åbner. Herlev Hospital følger trop et halvt år senere med sin egen sterilcentral, der gør arbejdsgangen lettere og mere effektiv for personalet. På mange måder er sterilcentralerne banebrydende for dansk hospitalslogistik, mener projektleder John S. Sørensen i NIRAS.

De to fuldautomatiserede sterilcentraler er verdens første af sin slags, hvor instrumenter bliver vasket og steriliseret med damp i et automatisk flow og derefter leveret til alle hospitalerne i Region Hovedstaden. Det, at man centraliserer hele processen, gør, at anlæggene bliver så store, at det giver mening at automatisere dem. Det forbedrer samtidig arbejdsmiljøet, når tungt udstyr bliver automatisk fragtet rundt.

I dag bliver udstyret rengjort decentralt på de enkelte hospitaler i faciliteter, der for en dels vedkommende er gamle og slidte. 

Flere sten end ellers

Nu, hvor størstedelen af byggeriet med de to sterilcentraler er overstået, kan John S. Sørensen se tilbage på en proces, der faktisk er gået ganske godt:

”Der er ingen, der har bygget fuldautomatiske sterilcentraler i det omfang før, så det er nyt for alle involverede at kaste sig ud i. Det har været – og er stadig – en kompliceret proces, da vi ikke har kunnet planlægge alt i projektfasen, men alle har gennemgående haft en positiv tilgang til at få fjernet de sten på vejen, der er dukket op undervejs. Der har uden tvivl været flere sten end i andre projekter, men de involverede har været fleksible i forhold til at finde de rigtige løsninger.”

Teknik med mange grænseflader

En af de store opgaver i projektet har været at implementere IT-systemerne. Hele tre skal der til, som både skal virke hver for sig og sammen.

Når det brugte operations- og hospitalsudstyr ankommer i lukkede transportvogne til sterilcentralen og venter på at blive tømt, har ét system styr på, hvad der venter, og hvilke vogne der er vigtigst at få tømt først. Et andet system kører udstyret til medarbejdere, der kontrollerer det, før det bliver vasket automatisk. Og det sidste system sørger for, at robotterne gør det, de skal, så det gode flow er sikret.

”At koordinere disse systemer har været en svær opgave, som mange hoveder har brugt lang tid på at løse. Ligesom de tekniske anlæg for produktionsområderne har været komplicerede. Alle forsyninger som vand, damp og el samt ventilationssystemer bliver fremført på en tekniketage over produktionsområdet. Projektet er meget installationstungt med mange grænseflader, der skal koordineres,” fortæller John S. Sørensen.

Udbud helt i tråd med EU

Mange har spurgt ham, hvordan udbudsprocessen har været på et projekt som dette, og svaret er faktisk simpelt: Projektet har været i helt standard EU-udbud.

”Når man laver udbud på et projekt som dette, er der masser af dialog om kravene og meget kommunikation med leverandørerne. Hele robotleverancen har været i udbud. Udfordringerne her har været formen på dialogen, der i tråd med reglerne kun må ske skriftligt. Men alle de valgte leverandører har været tilfredsstillende at arbejde sammen med i det efterfølgende forløb.”

Før sterilcentralerne kan tages i brug om et års tid, tester leverandørerne både deres eget udstyr og i sammenhæng med de andres. Parallelt med dette og efterfølgende oplærer leverandørerne brugere i at betjene udstyret.