Projekt
Den norske landevej E16 skal udvides til en såkaldt 2+1 motortrafikvej, så trafikken fra Oslo til blandt andet skisportsstedet Geilo bliver sikrere at køre på.
- Sektor: Infrastruktur, Miljø
- Lande: Norge
- Klient: The Norwegian Public Roads Administration
Der er godt nyt for skiløbere, som er vilde med det norske skisportssted Geilo. Den smalle, usikre landevej E16, som fører fra Oslo til skisportsstedet, skal nemlig bygges ud. Og på strækningen mellem Roa nord for Gardemoen og Hønefos skal NIRAS være bygherrerådgiver og stå for at udforme udbuddet til totalentreprisen.
Strækningen bliver opgraderet fra tosporet landevej til en såkaldt motortrafikvej med overhalingsstrækninger.
650 meter lang bro
Landskabet byder på udfordringer i form af fjelde, dale og elve. E16 skal blandt andet løbe på en hele 650 meter lang bro, der løfter sig 60 meter over Randselven. Undergrunden er udfordrende, da store områder indeholder alunskifer, som er vanskeligt at bygge fundamenter på. Strækningen på 14 kilometer kommer til at løbe over hele 16 broer og indeholde to motorvejskryds. Hver en detalje skal undersøges og vurderes, inden rammen for projektet kan udbydes i totalentreprise.
Bro til langrendsløbere
En detalje – som i norske øjne måske slet ikke kan kaldes en detalje – er de langrendsløbere, som gerne vil løbe på ski fra et terræn på den ene side af vejen til terrænet på den anden side af vejen. Friluftslivet er højt værdsat i Norge, og hen over E16 skal der derfor til at konstrueres en bro med et langrendsspor, så skiløbere ubesværet kan krydse trafikken.
E16 er et ud af flere udbud, som NIRAS gennem de senere år har vundet indenfor norsk infrastruktur. NIRAS skal udarbejde reguleringsplan og tekniske planer for E39 syd for Stavanger og fungerer som underrådgiver på motorvejsudvidelsen af Riksvei 4 (mellem Roa og Gran Grense) nord for Oslo. NIRAS er også involveret i flere rammeaftaler for Statens Vegvesen og Nye Veier, et par broopgaver for Jernbaneverket.
Som det eneste firma i udbuddet fik vi maksimum point både på kompetencer og på referencer.
Theis Tarp Rasmussen, markedschef for Vej og Trafik, NIRAS
Fra landevej til motortrafikvej
E16 skal udvides fra tosporet landevej til såkaldt 2+1 motortrafikvej. Vejen anlægges i helt nyt tracé – det vil sige med et nyt forløb.
NIRAS Norge skal stå for udbuddet til totalentreprisen samt være bygherrerådgiver på projektet.
I tillæg er der optioner på at udføre støjberegninger samt at detailprojektere to mindre, tilstødende vejprojekter.
Det norske Vegvesen har vurderet opgaven til 28.000 timer.
Ud over NIRAS Norge involveres i bedste tværfaglige ånd også eksperter fra NIRAS’ danske infrastrukturdisivion, og derudover er Dr. techn. Olav Olsen A/S, Ing. Rasmussen & Strand A/S, Structor Oslo AS og Structor Geo Miljø As med som underleverandører.