Projekt
E39 i Norge udvidet fra to spor til firesporet motorvej

Projekt
Bilerne på kystvejen syd for Stavanger i Norge kan køre på en bredere og sikrere motorvej. Forud for udvidelsen har NIRAS foretaget en undersøgelse for at afklare, hvordan vejen bedst kunne placeres i forhold til påvirkning af miljøet, landbruget og det norske landskab.
Hovedvej E39 langs den norske vestkyst var for trang, hvilket gav problemer med tung traffik og ulykker. Men i stedet for den tosporede landevej på strækningen mellem byerne Ålgård og Hove syd for Stavanger, har bilerne nu fået mere plads på en ny firesporet motorvej. Udvidelsen skal være med til at forhindre trængsel og trafikulykker, som tidligere har plaget E39.
At gøre to spor til fire kræver et omfattende forarbejde. På den 14,1 kilometer lange strækning mellem Ålgård og Hove har NIRAS haft ansvar for den såkaldte reguleringsplan, der svarer til en VVM eller miljøvurdering i Danmark.
NIRAS har således undersøgt, hvordan den nye motorvej ville spille sammen med omgivelserne i forhold til natur og miljø, støj og overfladevand. Som en del af reguleringsplanen har NIRAS lavet tekniske planer for strækningen med hele fem kilometer tunneler gennem fjeld, 19 broer og konstruktioner samt fire motorvejskryds.
Opgaven er løst for Statens Vegvesen region vest i Norge.
At placere en motorvej gennem det norske landskab er en ganske anderledes opgave end i Danmark, hvor terrænet er fladt, og landbruget udgør en stor del af jorden.
I Norge er landbrugsjorden yderst sparsom, og det er derfor høj prioritet at føre motorveje uden om jord, hvor korn og grøntsager kan vokse.
Samtidig gør fjeldenes forhøjninger og særlige jordbundsforhold konstruktionerne til en udfordring. For at finde de bedste løsninger har NIRAS trukket på specialister i norske forhold.
Reguleringsplanen inklusiv tekniske planer for E39 var et ud af flere udbud, som NIRAS har vundet indenfor norsk infrastruktur.
NIRAS fungerede således som underrådgiver på motorvejsudvidelsen af Riksvei 4 (mellem Roa og Gran Grense) nord for Oslo.
Derudover har NIRAS været involveret i flere rammeaftaler for Statens Vegvesen og Nye Veier, et par broopgaver for Jernbaneverket og har senest vundet opgaven som totalrådgiver på E16 Eggemoen-Olum.