Projekt
Letbane i Odense skal fragte en million mennesker om måneden på en 14,5 kilometer lang grøn strækning gennem byen. Letbanen sikrer sammenhængskraft og forbinder byens vigtigste punkter på en ny måde .
- SDG: #9, #11
- Sektor: Infrastruktur
- Lande: Danmark
Odense Letbane sikrer sammenhængskraft og binder byens kvarterer og institutioner sammen på en ny måde. Banens udseende og forløb gennem byen er blevet designet med NIRAS som visuel hovedrådgiver.
NIRAS har både rådgivet om de overordnede bystrategiske overvejelser og været involveret i, hvordan letbanen konkret fremtræder og er blevet integreret i bybilledet. Odense Kommunes har haft en vision om, at letbanen skal medvirke til at forvandle Odense fra at være en stor dansk by til en dansk storby.
Stoppesteder fremhæver byens karakteristika
NIRAS har i dialog med Odense Kommune udarbejdet en designmanual for letbanens 1. etape og et fuldt detailprojekt for letbanens ydre rammer fra sporkant til facader.
På den måde har NIRAS været involveret i alle de elementer, som byens borgere og passagerer nu ser, når de betragter letbanen og dens stationer.
Landskabsarkitekter og byplanlæggere er involveret i byudviklingsprojektet. Det har været deres opgave at integrere letbanen i byen og sikre, at de nye stationer og deres omkringliggende arealer fungerer som et aktiv for områderne.
For at fremhæve visionen om en grøn letbane planter man på hver station et stort, flot træ
I den forbindelse har de bevidst valgt belægninger, beplantninger og terrænløsninger for at gøre stationerne til unikke steder. Odense Letbane er være kendetegnet ved, at mange af letbanestationerne vil blive klinkebelagt med den gule ”Odense Klinke”, som er blevet et varetegn for byen. Samtidig bliver kanten af letbanen markeret med en særlig 30 centimeter bred granitsten langs hele strækningen.
1400 træer og master med signaturlys
For at fremhæve visionen om en grøn letbane har man på hver station plantet et stort, flot træ, som udgør en central del af stationens identitet.
Udover de unikke træer er der i alt indkøbt 1400 træer, som blev plantet, da byggeriet af letbanen begyndte i 2017. En VVM-redegørelse, som blev lavet for projektet, betyder, at hver gang et træ bliver fældet, er det et krav, at to nye træer bliver plantet et andet sted i projektet.
På hver station er placeret fire kegleformede kørestrømsmaster med et signaturlys øverst. På grund af deres højde fungerer de som et pejlemærke, der visuelt markerer stationerne på afstand.
Letbane binder byen sammen
Letbanen forbinder en række nøglepunkter i Odense, så byen nu er blevet bundet endnu tættere sammen. Det har været afgørende, at stationernes placering kan sikre, at letbanen får et optimalt passager-flow.
Det forberedende arbejde til letbanen blev færdiggjort i 2017, hvorefter selve opbygningen af letbanen med skinner, stationer og køreledninger kunne påbegyndes.
Letbanen blev indviet den 28. maj 2022.
- Der er i alt 26 stationer på den 14,5 kilometer lange strækning fra Tarup i nord til Hjallese i syd.
- Letbaneprojektet har et samlet budget på tre milliarder.
- Hele turen fra Tarup til Hjallese tager omkring 42 minutter.
- Der er afgang fra hver station ca. hver 10. minut.
- Et letbanetog er en moderne sporvogn - cirka 30 meter lang.
- Et enkelt letbanetog kan have mere end 200 passagerer ad gangen.
- Man påregner cirka 34.000 passagerer på en hverdag - 1 million på en måned.