Areal view of new railway in Norway
Illustrationen viser én af to store entrepriser, som NIRAS har vundet sammen med Veidekke og andre samarbejdspartnerer. De to entrepriser indgår som en del af Bane NORs InterCity-satsning mellem Drammen og Kobbervikdalen i den sydøstlige del af Norge.
Nyhed

Store infrastrukturprojekter skaber effektiv togtrafik mellem Drammen og Kobbervikdalen i Norge

Halvanden million nordmænd får kortere rejsetid og flere togafgange, når Bane NOR udbygger jernbanen i den sydøstlige del af Norge. NIRAS er sammen med Dr. Techn. Olav Olsen rådgiver på to store totalentrepriser i forbindelse med etableringen af dobbeltsporet mellem Drammen og Kobbervikdalen.

14. nov 2019

Bane NOR er ansvarlig for infrastrukturen på de norske jernbaner. I disse år udbygger de jernbanen i Østlandet, herunder Drammens-regionen, for lige under 13 mia. NOK. Sammen med rådgivervirksomheden Dr. Tech. Olav Olsen skal NIRAS hjælpe med at gennemføre to store totalentrepriser i InterCity-satsningen.

InterCity-satsningen er et af Norges største jernbaneprojekter. Afdelingsleder i NIRAS Theis Tarp Rasmussen ser sammen med projektchef i NIRAS Kjell Nykmark frem til at være en del af det hektiske men spændende projekt, som skal drives gennem vanskelige grundforhold:

”Vi er glade og stolte over, at Veidekke, som er entreprenør på opgaven, har valgt os som rådgiver på dette betydelige infrastrukturprojekt. Igennem hele tilbudsfasen har vi hjulpet Veidekke med at udvikle det optimale projektet. Vores samarbejde har været utrolig tæt og åbent, og det er en stor anerkendelse af vores arbejde, at de nu har valgt at fortsætte samarbejdet med os i anlægsfasen,” fortæller afdelingsleder for infrastruktur i NIRAS Norge, Theis Tarp Rasmussen.

NIRAS på norsk væksteventyr

Direktør for Infrastruktur, Carsten Heine Lund, har svært ved at skjule sin begejstring over de nye opgaver, som er resultatet af en fokuseret indsat for at etablere NIRAS som en markant spiller på markedet for infrastruktur i Norge:

”Med disse to totalentrepriser tager vi næste skridt i udviklingen af vores skandinaviske forretning. Det er et af de største projekter, vi har medvirket på i Norge, og det viser endnu engang værdien af stærke partnerskaber og tætte kunderelationer.”

NIRAS skal sammen med Dr. Techn. Olav Olsen blandt andet stå for projekteringsledelse, den samlede 3D-model af projekterne, fjeldtunnel, betonkonstruktioner, cut-and-cover-tunnel, afvanding, ledningsomlægninger, omlægning af veje samt underbygningen for den nye jernbane. Veidekke har desuden engageret NGI til at tage sig af grundforhold og ILF til at projektere løsmasse-tunellen.

Projekterne starter op nu

Arbejdet med at etablere seks kilometer fjeldtunnel, en mindre strækning i åbent land samt en 300 meter lang løsmasse-tunnel og en 700 meter lang cut-and-cover-tunnel, starter nu. Anlægssummen for de to totalentrepriser, som NIRAS deltager på, er omkring 3,8 mia. NOK. Begge entrepriser forventes at være færdige i 2024.