Niels møder kunderne og kollegerne i dialogen: ”Den åbne dialog er afgørende for et godt samarbejde”

Niels Engelhard

Mød Niels Engelhard Philipsen, Market and Project Director i NIRAS, som fortæller om sin passion for at udbrede kendskabet til NIRAS i Danmark og Norge inden for jernbanebranchen. Det gør han blandt andet gennem relationsopbygning, netværk, ved kundemøder og i go-to-marked-tiltag.

Niels startede i NIRAS i 2023 efter mange år som projektdirektør i en konkurrerende virksomhed i Danmark, hvor han arbejdede med sin specialistviden inden for signal, driftssikkerhed og processer på norske jernbaneprojekter.

I NIRAS bruger Niels sit omfattende kendskab til det norske marked i rollen som projektchef for NIRAS’ norske og danske jernbaneprojekter for bl.a. Bane NOR og Banedanmark. Derudover er det i projekterne, at Niels får ansvar og mulighed for at udvikle sig fagligt inden for fagområder, han ikke er specialist på.

”Jeg går fra en specialistrolle til en generalistrolle, hvor jeg skal sætte mig ind i flere forskellige fagområder, og det synes jeg er utrolig spændende. Det er også nødvendigt, for at jeg kan hjælpe til i alle fagområder af projektet. De norske projekter kræver et bredt tværfagligt kompetencefelt, og det er vi gode til i NIRAS, nemlig at byde ind med eksperter inden for bl.a. geoteknik, signal, kørestrøm og stærkstrøm - at vi kan vise vores faglighed i bredden, er et kæmpe plus,” siger Niels.

Derudover er Niels afdelingsleder for NIRAS’ jernbaneafdeling, hvor synlighed, tilgængelighed, at være støttende og vise vejen er ledelsesværdier, Niels leder ud fra. 

”Som projektchef og afdelingsleder får jeg både muligheden for at sætte min faglighed i spil og være med på projekterne, som ens kollegaer arbejder på hver dag,” siger han.

Den vigtige dialog i kunderelationen

En væsentlig del af Niels’ arbejde som Market Director er at vedligeholde og opbygge relationer til nuværende og nye kunder. Ifølge Niels bliver det mere og mere essentielt og et konkurrenceparameter i et voksende marked, hvor den personlige dialog og kunderelationer sættes på niveau med pris og kvalitet.

”Vi skal være nytænkende og pleje relationen til vores kunder, og det optager meget af min tid, hvilket jeg også synes er rigtig vigtigt og spændende. Vi har mange forskellige kunder, så når vi går ind i et projekt med en ny kunde, er det afgørende at opbygge et godt samarbejde. Det gør du ved at lære kunden at kende og forstå udfordringerne, de står overfor. Ligeså vigtigt er det at opbygge et fælles samarbejde med kunden. Det sker ved en åben og tillidsfuld dialog så kunden ved, at vi er tilgængelige, og at vi sikrer kvalitet både i projektet og i relationen,” fortæller Niels.

For Niels er det også vigtigt at pleje sit netværk gennem kaffemøder, gå-hjem-møder, i de korte uformelle telefonopkald og ved nordens største jernbanekonference, RAILcph.

Det kollegiale og sociale i hverdagen er vigtigt

Niels kendte ikke til NIRAS, inden han kom ombord i sensommeren 2023, og det som især har overrasket Niels, er kulturen i NIRAS.

”Vi har en stærk kultur og flad struktur i NIRAS, og det oplevede jeg med det samme i mødet med med mine kolleger enten gennem de mange spændende projekter eller i sociale arbejdsrelaterede sammenhænge. Det skal ikke undervurderes den effekt, det har, at føle sig velkommen og en del af NIRAS ”familien” inden for meget kort tid. At vi lærer hinanden at kende og agerer som et stærkt team, er også med til at styrke samarbejdet på tværs af fagområder, hvor vi har rigtig mange engagerede og dygtige eksperter. Musketerånden er mærkbar, og vi vil gerne i mål sammen – ikke hver for sig,” understreger Niels. 

Vil du vide mere?

Niels Engelhard Philipsen

Niels Engelhard Philipsen

Markeds- & Projektchef, Head of Department

Allerød, Denmark

+45 6011 4256

Se også: