The reception of Hotel Skt Annae with people
Hoteldirektør David Olsen viser rundt i de nyrestaurerede omgivelser, der har bragt hotellet tilbage i hovestadens mesterrække.

Hotel Skt. Annæ – renovering

Ny komfort til livligt københavnerhotel

Tidligere hed det Neptun og var kendt for sit farverige klientel. Nu hedder det Hotel Skt. Annæ og har gennemgået en meget vellykket og ambitiøs renovering.

Hotel Sankt Annæ er efter en intens og ambitiøs renovering tilbage i hovedstandens mesterrække. Det tidligere smuglerhotel Hotel Neptun med det farverige klientel og de skæve krinkelkroge er vokset fra 134 til 154 værelser.

Man byggede det oprindelige hus på matriklen i 1856, og grundmuren bar præg af at være bygget til beboelse med en lukket gårdplads i husets midte.

Efter skiftende brug og en hel del ombygninger har huset været udlejet, hvor dette igen bevægede sig over i hoteldrift. Gårdarealet er inddraget, og hotellets gæster bruger det i dag som atrium.

Integrerer to matrikler

Hotellet blev sammenlagt med nabomatriklen i Sankt Annæ Plads nr. 20, hvilket bl.a. krævede en ny brandstrategi.

Den nye ombygning integrerer de to matrikler, og derfor valgte ejeren at ansøge om sammenlægning af de to matrikler. Dette medførte en langt sikrere og strømlinet brandstrategi med forbedrede bygningsændringer, som passer bedre til et moderne hotel til glæde for gæster og ejere og uden at miste den sjæl, som det gamle hus har.

Bonus i form af ekstra værelser

Hele baghuset har fået et kvalitetsløft med ny hovedtrappe og en ny indretning. Det medførte, at hotellet udnytter pladsen bedre, og at en del af de ”døde” arealer er væk. Som bonus er der kommet yderligere værelser til.

Ejeren valgte desuden at åbne entréen, så gæsterne ankommer direkte til receptionen. Det betyder, at huset virker mere åbent med et direkte kig til atrium i gården.

Renoveringen er sket med respekt for bygningens centrale arkitektoniske og funktionelle værdier og bevarer husets æstetiske stil og elegance.

NIRAS stod for rådgivning og projektering inden for alle ingeniørdiscipliner samt akustik (ekstern og intern), indeklimasimuleringer, brandstrategi og bæredygtighed, myndighedsbehandling og digitale tegninger.

Samarbejdspartnerne indstillede renoveringen til årets Renover pris 2016.

NIRAS har været med hele vejen i forhold til akustikløsninger, statik og myndighedsbehandling

- David Olsen, hoteldirektør, Hotel Skt. Annæ