Vand og spildevand er usynlige, men værdifulde goder
Undersøgelsen viser, at kunderne langt hen ad vejen tager vand- og spildevandsforsyning for givet. De forventer, vand er rent og tilgængeligt, men ellers forholder de sig ikke til det, med mindre de oplever problemer. De ønsker – og forventer – at forsyningsselskabet håndterer spildevand på en ansvarlig og fremtidssikret måde og tillægger det større betydning end en lav pris.
Kunderne skænker heller ikke vandet mange tanker, når først der er skyllet ud i toilettet. Men spildevandet trænger sig alligevel på. Ændrede nedbørsmønstre og stigende grundvand betyder, at der i fremtiden kan blive behov for, at kunderne tager et større ansvar for vandet – fx ved at håndtere regnvand på egen grund.
Behov for en ny vandkontrakt?
Undersøgelsen viser, at der findes en uformel, kulturel vandkontrakt, der handler om, hvordan vi som samfund forventes at tage ansvar for vandet. Kunder forventes at være ansvarlige, men passive forbrugere, mens forsyninger forventes at arbejde aktivt for at sikre rent drikkevand og forsvarlig håndtering af spildevand.
Hvis kunderne fremover skal påtage sig en mere aktiv rolle og et større ansvar for regnvandshåndteringen – fx ved at etablere faskiner og nedsivningsanlæg på egen grund – vil det kræve ændringer i den kulturelle vandkontrakt. Skal en sådan adfærdsændring lykkes, er der behov for at skabe nye incitamenter – fx via kommunikation, tilskud og lovgivning.