Projekt
Håndværkelevers behov og drømme for fremtidens håndværks-kollegium
Hvordan bygger man et håndværkskollegium, som fremmer håndværkerlærlinges sammenhold og faglige stolthed? Foto: Frame & Work
Projekt
Hvordan bygger man et håndværkskollegium, som fremmer håndværkerlærlinges sammenhold og faglige stolthed? Foto: Frame & Work
Hvordan skabes et håndværkskollegium, der fremmer beboernes sociale og faglige udvikling? Dette spørgsmål bad BRF-fonden NIRAS’ antropologer om at besvare gennem en kvalitativ målgruppeundersøgelse. Undersøgelsen giver en forståelse for målgruppens behov, livsvilkår og de udfoldelsesmuligheder, som kollegiet kan give dem.
Gennem observationer, situationsinterview og dybdeinterview opbyggede NIRAS ny viden om håndværkelevernes liv, ønsker og udfordringer. Med det afsæt viste undersøgelsen også de grundlæggende og langsigtede behov, som giver et væsentligt grundlag for et vellykket byggeprogram og håndværkskollegium.
"Det er interessant og fedt at samle folk, der uddanner sig i samme retning på samme sted. Vi er jo sådan nogle, der vil reparere ting. Man kan være i et fællesskab om sit fag."
Tømrerlærling, 25 år
Et gennemgående fokus på målgruppens behov er afgørende for håndværkskollegiets succes og sociale bæredygtighed. Her har NIRAS også bidraget til evalueringen af fysiske afprøvninger af mulighederne.
For håndværkslærlinge er det fremtidige kollegium mere end blot et godt boligtilbud. De oplever et ambitiøst kollegium som en anerkendelse af håndværksuddannelsernes faglighed og deres behov for fællesskaber i forbindelse med uddannelsen. Elever på håndværksuddannelserne er optaget af byggeriets håndværksmæssige kvalitet og ser på det med en stor gør-det-selv-handlekraft. Denne handlekraft viste sig i NIRAS’ senere evaluering af afprøvninger af det kommende kollegium også at rumme en lige så stor ”gør-det-sammen-drivkraft”.
Blandt håndværkelever kan man møde et særligt engagement i bæredygtighed, som handler om de muligheder, der er forbundet med materialernes egenskaber, levedygtighed og kvalitet.