Projekt
Vejle er en stor kommune med en kompleks topografi og udfordringer med vand fra flere sider. Derfor satte kommunen gang i projektet ’Fælles om vandhåndtering’ med det formål at fremme dialogen på tværs af forvaltningen. NIRAS var med til at styre processen i mål.
- SDG: #9, #11, #13
- Sektor: Vand
- Lande: Danmark
- Klient: Vejle Kommune
Hvornår er man fælles om noget? Og hvad vil det sige at lave en tværfaglig vandhåndteringsplan? Det satte de sig for at finde ud af i Vejle med projektet ’Fælles om vandhåndtering’, som også var en øjenåbner i forhold til alle de opgaver, der dagligt løses med ’plejer’.
I forbindelse med Vejle Kommunes ønske om at levere en god og ensartet service – både internt mellem forvaltningerne og eksternt til developers etc. – i udarbejdelsen af såvel udledningstilladelser som lokal- og vandhåndteringsplaner blev NIRAS hyret ind til at styre processen frem mod en fælles måde at håndtere vandet på i Vejle.
I et forløb over tre workshops blev samtlige relevante forvaltninger bragt i spil, og der blev skabt en bedre forståelse for de enkelte afdelingers roller og udfordringer i det daglige arbejde. Samtidig var Vejle Spildevand en vigtig aktør i processen, som udførende på en række projekter, som udspringer af det kommunale planlægningsarbejde.
”For os har den klart største værdi ligget i selve processen. Når man kigger på, hvordan man gør tingene, åbner man samtidig for muligheden for, at noget skal gøres anderledes i fremtiden. Det kræver en kulturændring, og det er det, som er det sværeste.”
Mette Højby, afdelingsleder for vand i Vejle Kommune.
Hvad er en vandhåndteringsplan?
En vandhåndteringsplan er en strategi for, hvordan regnvand og spildevand skal håndteres i et område for at undgå oversvømmelser og sikre effektiv brug af vandressourcer. Den omfatter typisk kortlægning af nuværende forhold, fremtidige løsninger og overholdelse af myndighedskrav.
Kulturændringer kommer ikke af sig selv
Ifølge Mette Højby, der er afdelingsleder for vand i Vejle Kommune, er det allervigtigste i sådan en proces, at man anerkender, at det ikke handler om at ændre en procedure, men om at ændre en kultur.
”For os har den klart største værdi ligget i selve processen. Når man kigger på, hvordan man gør tingene, åbner man samtidig for muligheden for, at noget skal/kan gøres anderledes i fremtiden. Det kræver en kulturændring, og det er det, som er det sværeste,” fortæller Mette.
”Og netop fordi det handler om vores kultur, kom vi frem til, at vi havde brug for nogen udefra, som kunne stille neutrale, faglige spørgsmål, og som ikke selv havde en aktie i vores daglige arbejdsopgaver. Det blev så NIRAS’ opgave.”
NIRAS’ projektleder på opgaven, Sara Bugge Ploug, forklarer:
”Vi har kortlagt de steps, som skal til, for at få en ensartet administrationspraksis og dannet os et overblik over, hvilke skabeloner og dokumenter, der kan hjælpe kommunerne videre og ind i et mere tværfagligt arbejdsflow. Alt det har vi samlet i et workshop-koncept, som vi har været igennem sammen med flere kommuner – herunder Vejle – og som har resulteret i en mere ensartet administrationspraksis. Ligesom Mette, er det vores oplevelse, at kulturen er afgørende for, hvordan samarbejdet kører, og det er meget forskelligt fra kommune til kommune. Derfor er det også en ny oplevelse og en ny løsning, vi kommer frem til hver gang, selvom de spørgsmål, vi stiller, er de samme.”
Alle vil tidligere på banen
En interessant opdagelse i forbindelse med den fælles vandhåndtering i Vejle var, at stort set alle med en aktie i vandhåndteringen havde et ønske om at blive inddraget tidligere i processen. Det vidner om et stort engagement i at få processen til at lykkes, men samtidig om behovet for at gentænke hvordan arbejdsflowet skal være.
Sammen med et forslag til et fremtidigt arbejdsflow inkluderede leverancen fra NIRAS et udkast til en egentlig administrationspraksis samt skabeloner og en vejledning. Såvel skabelon som vejledning skal gøre livet lettere for developers. Den nye skabelon er et værktøj til at sikre, at alle de relevante informationer, som kommunen skal bruge for at kunne lave myndighedsarbejdet, er med fra start.
”Ligesom Mette, er det vores oplevelse, at kulturen er afgørende for, hvordan samarbejdet kører, og det er meget forskelligt fra kommune til kommune. Derfor er det også en ny oplevelse og en ny løsning, vi kommer frem til fra kommune til kommune, selvom de spørgsmål, vi stiller, er de samme.”
Sara Bugge Ploug, projektleder, NIRAS.
Arbejdet er ikke slut – tværtimod
For Mette Højby er en af de vigtigste pointer, at arbejdet ikke er gjort med en ny administrationspraksis.
”Vi bliver klogere hele tiden, og der kommer hele tiden nye love, regler og problematikker, som vi skal tage højde for, så det er ikke sådan, at vi bare kan sige, at så var det det. Nu har vi en færdig køreplan, og så kører vi bare efter den. Vi skal stadig arbejde med den fælles inddragelse og blive bedre til at tænke på tværs, og hverken arbejdsflow eller praksis er skrevet i sten. Men det er en god start, som giver os værktøjerne til at komme videre og på sigt blive rigtigt ’Fælles om vandhåndtering i Vejle’.”