Senior Vice President for NIRAS Norway, Janne Aas-Jakobsen, and Gorm Frimannslund from Bane NOR, signing framework agreement.
Direktør i NIRAS Norge Janne Aas-Jakobsen og Gorm Frimannslund fra Bane NOR.

NIRAS fortsætter i den norske overhalingsbane med stor rammeaftale

Med tre store rammeaftaler for den norske forvalter af jernbaneinfrastruktur, Bane NOR, fortsætter NIRAS fremgangen på det norske marked.

12. jul 2017

Da Carsten Heine Lund trådte til som direktør for infrastruktur i NIRAS, var det hans mål at bryde igennem på det norske infrastrukturmarked. Nu to et halvt år senere sidder han med tre underskrevne rammeaftaler for den norske forvalter af jernbaneinfrastruktur, Bane NOR, i hånden. Rammeaftalerne er de første af slagsen for NIRAS inden for baneområdet.

”Et tæt samarbejde mellem de norske og danske afdelinger i NIRAS suppleret med værdifulde input fra vores underrådgivere Dr. Techn. Olav Olsen AS og Rytec AS har banet vejen for, at vores norske direktør Janne Aas-Jakobsen i fredags kunne underskrive kontrakten med Bane NOR,” siger en stolt Carsten Heine Lund.

Vigtig spiller i den norske infrastruktur

Tilbage i maj 2016 blev NIRAS udvalgt til at lave reguleringsplan og de tekniske planer for 14 kilometer ny motorvej på E39 syd for Stavanger. En lille del af de mange tusinde kilometer vej den norske regering planlægger at investere i. Op mod 900 milliarder norske kroner er afsat til at udvikle infrastrukturen i landet frem mod 2029.

NIRAS tog næste skridt mod at blive en markant spiller på markedet, da endnu et stort vejprojekt kom i hus i starten af 2017.

Den smalle, usikre landevej E16 mellem Roa nord for Gardemoen og Hønefos skal nemlig opgraderes til det, vi i Danmark kalder en 2+1-vej, og NIRAS skal stå for udbuddet til totalentreprisen samt være bygherrerådgiver på projektet.

”Da vi tog de første skridt ind på det norske marked for tre år siden, var det med en forsigtig vision om i første omgang at bide os fast i markedet og få de første opgaver i hus. Med de seneste succeser tillader vi os nu at sætte overliggeren væsentligt højere med en målsætning om at blive en markant spiller inden for infrastrukturområdet de kommende år,” siger Carsten Heine Lund.

Fra forundersøgelser til projektering af fremtidens jernbanenet

Sammen med de norske samarbejdspartnere Dr.techn. Olav Olsen AS og Rytec AS er NIRAS blandt de ti rådgivere, der skal udføre opgaver på tre rammeaftaler inden for forundersøgelser, planlægning og projektering af fremtidens jernbaner i Norge.

Rammeaftalerne strækker sig over de næste fire år med option på yderligere to gange to års forlængelse.

”Rammeaftalen er en vigtig milepæl for os i Norge. Mange store opgaver venter forude,” siger Carsten Heine Lund, der samtidig understreger vigtigheden af sammen med samarbejdspartnerne at få leveret projekterne til kundernes forventninger.