Intercity-opgraderingen Sandbukta–Moss–Såstad er et af Østnorges største jernbaneprojekter med bl.a. den nye Moss-station. Visualisering: Rambøll/Sweco
Nyhed

Gigantisk anlægsprojekt optimerer intercity-forbindelser i Østnorge

NIRAS er sammen med Dr. Techn. Olav Olsen valgt som rådgivere af entreprenørkonsortiet MossIA ANS til at opgradere jernbanestrækningen Sandbukta–Moss–Såstad. Projektet er NIRAS’ hidtil største infrastrukturprojekt i Norge.

21. aug 2020

Jernbanestrækningen Sandbukta–Moss–Såstad (SMS 2A) skal forbedre kapaciteten for både passagerer og fragt og skabe grundlaget for bedre togrejser for folk, der bor på Østlandet. Projektet er en del af Bane NORs opgradering af intercity-forbindelserne i det sydøstlige Norge.

Totalentreprisen har en samlet værdi på 6,3 mia. norske kroner og indeholder blandt andet 10,3 km nyt dobbeltspor, hvoraf 5 km er i tunnel samt en ny station i Moss.

Læs mere om jernbaner her. 

Et stort tværfagligt projekt

“Dette er et vigtigt projekt, der kræver mange forskellige fagligheder i et tæt og integreret samarbejde. Det er ikke bare en ny jernbane gennem centrum af Moss, men et stort tværfagligt projekt, der indeholder en lang række discipliner som fundering, jordarbejder, betonarbejder, afvanding og tunnel sprængninger,” siger Carsten Rosskamp, projektdirektør i MossIA ANS og fortsætter:

”Vi er glade for at have etableret et stærkt partnerskab med vores rådgivere, der i tæt samarbejde med os kan levere dette spændende projekt til Bane NOR."

Sikrer bygbarheden

Intercity-opgraderingen er et af Norges største jernbaneprojekter. Projektdirektør Anders Nyhus fra Dr. Tech. Olav Olsen ser frem til opgaven:

”Vi er virkelig stolte over, at MossIA ANS har valgt vores rådgiverhold til opgaven. Vi har bistået MossIA ANS igennem hele tilbudsfasen med fokus på at optimere løsningerne og sikre bygbarheden. Det er spændende at være med på så stort et projekt, der ikke bare understøtter udviklingen af Moss, men samtidig har national betydning for mobiliteten.”

Nye standarder for NIRAS i Norge

Sammen med Dr. Techn. Olav Olsen og entreprenørernes tekniske afdelinger vil NIRAS være ansvarlige for projekteringsledelsen, 3D-modeller, anlægskonstruktioner, afvanding, ledninger, vejarbejder, Moss-stationen og landskabsarbejder.

Projektet sætter nye standarder for NIRAS i det norske marked.

”Dette projekt er uden sammenligning, det største projekt og den største kontrakt vi har opnået inden for infrastruktur i Norge,” udtaler Theis Tarp Rasmussen, ansvarlig for det norske marked i NIRAS.

”I forlængelse af vores seneste kontrakter på entrepriserne UDK 01 og 02 på Drammen-Kobbervikdalen - i øvrigt også i samarbejde med Dr. Techn. Olav Olsen - er vi med denne nye store opgave stærkt involveret i jernbaneprojekter i Norge og bidrager dermed til en mere effektiv og mere bæredygtig mobilitet i landet.”