Ph.d. student standing in front of whiteboard with technology cards.  Sidsel Katrine Ernstsen (SER)
Sidsel Katrine Ernstsen, der er erhvervs-ph.d.-studerende og civilingeniør i design og innovation, har identificeret en række digitale teknologier, som hun forventer får en afgørende indvirkning på bygge- og anlægsbranchen, og præsenterer disse på 22 Technology Cards.
Nyhed

Spillekort inspirerer til digital udvikling i byggeriet

Det klassiske spil med bilkort har fået sin pendant i 22 Technology Cards. Det nye kortspil er udviklet af ph.d.-studerende Sidsel Katrine Ernstsen, og det skal vise, hvordan nye teknologier kan påvirke og udvikle byggebranchen.

02. jul 2019

Tre grupper af engagerede NIRAS-medarbejdere står fordelt ved to tavler og et bord. De rykker hektisk rundt på 22 kort, hvor hvert enkelt beskriver digitale teknologier, som kommer til at påvirke bygge- og anlægsbranchen. Opgaven lyder, at de skal fordele kortere efter tre forhold:

  1. Hvornår kommer de nye teknologier til at påvirke os?
  2. Hvilke teknologier spiller godt sammen?
  3. Hvilke digitale teknologier er vigtigst for NIRAS?

Det er sværere, end man tror. Deltagerne omfordeler kortene flere gange, for hvad er egentlig vigtigst lige nu? ’Big Data Analytics’ eller ’Augmented Reality (AR)? – og er NIRAS monstro allerede førerende på markedet inden for denne teknologi?

Plusser og minusser for branchen

Kortene med de 22 teknologier har fået navnet Technology Cards, og ph.d.-forskeren fik inspiration til kortene fra 80’ernes bilkort. Hver af de enkelte teknologier er kort beskrevet – suppleret med plusser og minusser for branchen, og hvor meget de har indflydelse på byggeriets eller anlægsprojektets tre faser: projektering, opførelse og drift.

For eksempel har teknologi-kortet ‘Virtual Reality (VR) et plus ved ’Bedre design på grund af brugerinddragelse’ og et plus ved ’Bedre samarbejde mellem byggeriets parter’, men et minus ved ’Begrænsede kommunikationsmuligheder, da VR-brugeren er isoleret fra den virkelige verden’.

Værktøj til en strategisk dialog og samtale

Kortspillet er en af de foreløbige konklusioner i civilingeniør Sidsel Katrine Ernstsens erhvervs-ph.d. i samarbejder DTU Management og NIRAS. Målet med forskningsprojektet er dels at finde ud af, hvad digital disruption er, dels hvad den betyder for fremtidens bygge- og anlægsbranche.

”Jeg har udviklet kortene til at facilitere strategiske dialoger om, hvordan fremtidens bygge- og anlægsbranche kommer til at forme sig. I byggebranchen er man i gang med en omfattende digitaliseringsproces, men hvilke teknologier, der kommer til at præge fremtiden og på hvilken måde, kan være svært at spå om. Det skal kortene hjælpe med at tale om,” siger Sidsel Katrine Ernstsen.

LÆS MERE: Bygge- og anlægsprocesser kræver færre aktører i fremtiden

Gamification-delen er genial

Bygge- og anlægsbranchen er allerede godt i gang med at blive digitaliseret, men det er primært ved at sætte strøm til de processer, der altid har været på området f.eks. gennem BIM - Building Information Model.

”Sidsels spillekort åbner for en meget bredere diskussion af, hvordan teknologierne påvirker branchen, og hvor fantasien kan få frit løb. Jeg synes, at ideen med spillekortene er genial – hele gamification-delen, hvor man nemt kan spille kortene og dermed få ideerne på bordet, har en meget større gennemslagskraft end de traditionelle åbne workshops, hvor næsten intet er givet på forhånd,” siger forretningschef for Data, Analyse og Planlægning i NIRAS, Christian Holmegaard Mossing.

Er du blevet interesseret i at prøve de 22 Technology Cards, er du velkommen til at kontakte Sidsel Katrine Ernstsenfor at facilitere en tech session.

LÆS MERE: Technologycards.net