infrastructure in Norway
NYHED

Ny norsk baneforbindelse ved Hokksund på Sørlandsbanen

I løbet af de seneste fire år er det lykkedes NIRAS at etablere sig på det norske marked for infrastruktur. Med to nye projekter styrkes denne position nu yderligere.

20. dec 2019

NIRAS har i flere år arbejdet tæt sammen med Bane NOR i Norge, og nu er der flere projekter i støbeskeen. Denne gang lyder opgaverne på at udføre udredning af en ny baneforbindelse ved Hokksund på Sørlandsbanen samt nedlæggelse af en eksisterende overkørsel ved Dal Station på Hovedbanen nord for Oslo Lufthavn, Gardemoen.

På Hovedbanen, der går mellem Lillestrøm og Eidsvoll i Norge, er der i dag store udfordringer med kapaciteten for lange godstog. Ved Dal Station er der på nuværende tidspunkt ét hovedspor og tre krydsningsspor, men grundet overkørslen kan krydsningssporenes fulde længde ikke udnyttes. Overkørslen påvirker således ikke kun, hvor meget gods der kan transporteres på jernbanen, den udgør også en sikkerhedsmæssig risiko for byens borgere. Derfor skal den eksisterende overkørsel nedlægges, ligesom der skal findes en alternativ løsning til såvel biltrafikken som gående og cyklende.

Etablering af ny baneforbindelse

Udover nedlæggelsen af overkørslen ved Dal Station, skal NIRAS assistere med indledende undersøgelser af en mulig baneforbindelse mellem Randsfjordbanen og Sørlandsbanen ved Hokksund.

Baneforbindelsen vil være 1-2 kilometer lang og skal samle to baner, der i dag ikke er direkte forbundet. Formålet er, at godstog, som kører på denne strækning, ikke skal ind og skifte kørselsretning på stationen i Hokksund. Det er ikke blot dyrt, men også til stor gene for byens borgere.

Tæt samarbejde mellem Danmark og Norge er nøglen til succes

Med de to nye projekter rykker NIRAS’ tættere på målet om at blive en anerkendt skandinavisk rådgiver inden for jernbaneområdet.

”Begge projekter er et udtryk for, at NIRAS’ position i Norge styrkes. Udover at vi har etableret et kontor i Norge, er danske ingeniører populære hos vores norske naboer, hvor ingeniører er en mangelvare – særligt jernbane- og miljøkompetencer er i høj kurs. Det gør, at NIRAS kan løse projekter med norske kolleger tæt på kunden og samtidig levere færdigheder, der er stor efterspørgsel på,” siger Jan Kragerup, dansk projektdirektør for jernbaner.

Ifølge Theis Tarp Rasmussen, forretningschef for Infrastruktur Norge, skyldes NIRAS’ succes i Norge det gode og tætte samarbejde mellem Danmark og Norge.

”Vi har mange spændende projekter i gang i Norge, som på mange måder er et vigtigt og interessant marked for NIRAS. Vores samarbejde internt i NIRAS gør, at vi kan sammensætte det helt rigtige hold, ligesom at vores kendskab til markedet og erfaringer med lokale samarbejdspartnere giver os en fordel, når vi løse den enkelte opgave,” siger Theis Tarp Rasmussen.

Af andre projekter i Norge kan nævnes ”Hensetting Ski Syd”, hvor NIRAS bistår Bane NOR med at etablere et nyt rangér-og remiseområde cirka 30 kilometer syd for Oslo.