Projekt

Ny cykelsti øger trafiksikkerheden mellem Fredericia, Trelde og Østerby

01 Dronefoto Fredericia Kommune Rasmus Holman Overgaard Trelde Cykeltsti

Fredericia-Trelde-Østerby Cykeltsti (Photo: Rasmus Holman Overgaard / Fredericia Kommune)

En fem kilometer lang cykelsti er anlagt i Fredericia Kommune for at øge trafiksikkerhed, give børn på landet en sikker forbindelse til deres skole og skabe mere grøn mobilitet. NIRAS var totalrådgiver på cykelstiprojektet, der skal medvirke til at gøre en række landsbyer mere attraktive for børnefamilier.

15. november, 2022
  • SDG: #9, #11
  • Sektor: Planlægning & Mobilitet, Infrastruktur
  • Lande: Danmark

Vejen fra Fredericia til landsbyerne Trelde og Østerby var tidligere langt fra sikker for cyklister. Landevejen var både smal og havde dårlige oversigtsforhold, og dertil bliver vejen også brugt af landbrugskøretøjer og lastbiler, hvilket gjorde cyklister ekstra udsatte. Især om aftenen og i de mørke måneder var trafiksikkerheden endnu dårligere for cyklister, da der ikke var belysning langs vejen.

Vejens manglende trafiksikkerhed gjorde det risikofyldt for skolebørn fra området at cykle ind til Fredericia, hvilket var et stort problem, da alle børn fra 6. klasse og opefter går i skole inde i Fredericia. Men også bilisterne oplevede dårlige passager, så derfor  gik NIRAS’ eksperter hele strækningen igennem for at finde løsninger, der kunne forbedre forholdene og tilgodese alle typer af trafikanter.

”Som Fredericia Kommunes faglige rådgiver var NIRAS ansvarlig for projekteringen af det samlede anlæg fra den politiske idé blev besluttet, til der nu står en 5 km lang, trafiksikker vejstrækning til gavn for både cyklister og bilister,” fortæller Peter Møller Wingender, der var projektleder for NIRAS.

Projektet omfatter et nyt signalanlæg, udretning af skarpe sving på Treldevej, bump og byporte ved indkørslen til Fredericia, Trelde og Østerby. Dertil kommer ombygning og forlægning af krydset mellem Treldevej og Skullebjergvej og 5 km cykelsti. Projektet har en værdi på  i alt 20 millioner kroner.

”Det nye cykelstiprojekt har allerede skabt en stærkere sammenhængskraft mellem landsbyerne Trelde og Østerby og selve Fredericia by, og ikke mindst givet den ønskede, forbedrede sikkerhed for alle trafikanter,” forklarer Peter Møller Wingender.

Fakta om cykelstien mellem Fredericia, Trelde og Østerby

Nogle af de vigtigste elementer i cykelstiprojektet:

  • 5 km cykelsti
  • 000 m2 asfalt
  • 1900 m betonkantsten
  • 27 markoverkørsler
  • 88 regnvandsbrønde
  • 4500 m regnvandsledninger
  • 118 belysningsmaster
  • Udretning af skarpe sving
  • Hastighedsdæmpning ved byer i form byporte og bump
  • Etablering af signalreguleret kryds
  • Forlægning af kryds
  • Etablering af cykelrasteplads

Øget trafiksikkerhed for alle trafikanter

NIRAS har i et samarbejde med Fredericia Kommune haft stor fokus på at finde de helt rette, trafiksikre løsninger. I de tidligere faser bidrog NIRAS med trafiksikkerhedsmæssige granskninger og ideer, og i hele forløbet har NIRAS haft specialister inden for trafiksikkerhed involveret i projektet. Projekteringen er afsluttet med, at en uvildig trafiksikkerhedsrevisor reviderede projektet.

Der er også arbejdet med at styrke trygheden på strækningen ved bl.a. at etablere belysning langs hele cykelstien. Før projektet var der ingen belysning, og derfor var der meget mørkt på strækningen. Folk er i visse tilfælde kørt i grøften, fordi sigtbarheden var så ringe på den smalle vej.

Normalt etablerer Fredericia Kommune ikke gadelys uden for byzonen, men netop på denne strækning var Fredericias politikere enige om at gøre en undtagelse. Med en god lysdækning var der nemlig langt bedre muligheder for, at børn også i den mørke tid ville benytte den nye forbindelse til og fra skole og fritidsaktiviteter, og at deres forældre ville være helt trygge ved det. Endelig giver det også bedre muligheder for, at voksne kan pendle på arbejde i byen.

Den nye stibelysning består af i alt 118 belysningsmaster, og den blev projekteret af Fredsted Consulting.

Skarpt sving på Treldevej FØR cykelstiprojektet (Illustration: NIRAS)

 

Skarpt sving på Treldevej EFTER cykelstiprojektet (Illustration: NIRAS)

Særlige udfordringer under projektet

Anlæggelsen af cykelstien var dog ikke uden forskellige udfordringer. Jorden langs strækningen er således privatejet, så man skulle nå til enighed med de forskellige lodsejere om opkøb af i alt 2,5 hektar jord.

Fredericia Kommune gik efter at få så mange frivillige aftaler som muligt, og lodsejerne var meget positive over for projektet lige fra starten, og de indgik i en konstruktiv dialog med kommunen om de forskellige udfordringer igennem både projekteringsfasen og anlægsfasen.

En af disse udfordringer bestod i, at arealet mellem Fredericia og Vejle fjord er relativt fladt og meget leret. Det medfører, at det kan være meget svært at komme af med overfladevand i området. Lodsejerne har derfor et stort net af dræn for at holde deres marker tørre.

I projektet har der været meget fokus på at sikre bortledningen af vej- og stivandet samt at afhjælpe lodsejernes udfordringer med vand langs vejen. Stien og vejen har ikke meget længdefald, og nogle steder skal vandet transporteres i åbne grøfter over en strækning på 1 km for at komme til et udløb.

”Det gav os et behov for at være ekstra skarp i kotering og løsningsforslag. Vores eksperter her i NIRAS bidrog med analyser og beregninger for et nyt afvandingssystem til at håndtere regnvand på vej- og stitraceet. Derudover blev krydsende dræn håndteret i takt med, at entreprenøren gravede dem frem med øje på at sikre afvanding herfra. Og så blev alle drænrør desuden indmålt, og reparationerne blev fotodokumenteret,” fortæller Peter Møller Wingender.

Foto: Fredericia Kommune / Rasmus Holman Overgaard

Cykelstien mellem Fredericia, Trelde og Østerby. (Foto: Fredericia Kommune / Rasmus Holman Overgaard).

Cykelturisme og bæredygtig mobilitet

Området ved Trelde, Østerby og Trelde Næs er et smukt naturområde, men på grund af vejens beskaffenhed og den manglende sikkerhed for cyklister, var det tidligere begrænset, hvor mange familier der cyklede ud til Trelde Næs, især hvis de havde mindre børn.

Men med den nye cykelsti er by og land blevet bundet tættere sammen, og den forventes at få en positiv effekt på den rekreative anvendelse af området. Projektet har således åbnet Fredericia op for borgerne på landet og naturområderne op for beboerne i byen. Flere ældre borgere er allerede begyndt at cykle ud til Trelde Næs på dagsture. Dermed vil alle borgere på tværs af aldersskel i kommunen få glæde af projektet, og det vil også medvirke til at gøre landområdet mere attraktivt for tilflyttere.

Cykelturister vil også kunne gøre brug af den nye cykelsti til udflugter til og fra campingpladsen på Trelde Næs. Der findes allerede en del cykelturisme i området, og den nye cykelsti vil facilitere ture rundt i området for turisterne samt  forbedre  transportmulighederne for de fortrinsvist unge medarbejdere på Trelde Næs Campingplads. På langt sigt kan det medvirke til at skabe øget opmærksomhed om Fredericia Kommune og bidrage til øgede turistindtægter.

Endelig har Fredericia Kommune også en ambition om at øge den bæredygtige mobilitet ved at nedbringe mængden af biltrafik og øge brugen af cykler. Man håber også, at den øgede brug af cykler frem for biler vil medvirke til at give en afledt sundhedseffekt i befolkningen.

Vil du vide mere?

Peter Møller Wingender

Peter Møller Wingender

Diplomingeniør

Aarhus, Denmark

+45 6023 3985

Mette Vangkilde Gram

Mette Vangkilde Gram

Udviklingschef - bæredygtighed

Aarhus, Denmark

+45 6034 0967

Se også: