Nyhed

NIRAS får tildelt to nye kontrakter af Bane NOR i Norge

Bane NOR (Foto Ingunn Halvorsen)

Bane NOR (Foto: Ingunn Halvorsen)

De nye kontrakter omfatter stationen i den lille by Ler, der ligger i Trønderlag ca. 75 km syd for Trondheim på Dovrebanen og et nyt krydsningsspor ved Ronglan ca. 50 km nord for Trondheim på Trønderbanen.

6. januar, 2022

Bane NOR har en plan om at etablere 30 min. drift på Dovrebanen og Trønderbanen, og tiltagene er bare to ud af flere end 20 tiltag, der skal til for at realisere dette mål.

NIRAS har haft begge projekter i vurderingsfasen og har derfor et godt kendskab til strækningen og de enkelte tiltag.

NIRAS er hovedrådgiver for et team af dedikerede samarbejdspartnere

Sammen med en gruppe af dedikerede samarbejdspartnere har NIRAS – som hovedrådgiver – vundet opgaven med at udføre en forenklet hovedplan, teknisk detaljeplan og mulighed for at udføre en byggeteknisk plan for Ler station og krydsningssporet på Ronglan samt lokalplan for Ler station.

Projektet med Ler station løber fra januar 2022 til januar 2023 (2024 hvis muligheden på byggepladsen udløses) og projektet med Ronglan løber frem til august (Q2 2023). Målet er at gennemføre projekterne med mindst mulige forstyrrelser af den daglige togdrift, og der vil være særligt fokus på at begrænse behovet for at bryde strækningen, mens projektet udføres.

Stærkt skandinavisk samarbejde er nøglen til succes

Vurderingen er gennemført som tværfaglige projekter mellem NIRAS i Norge, Sverige og Danmark, hvor samarbejdet er resulteret i en yderst tilfreds kunde.

”En af vores vigtigste styrker i NIRAS er det tværorganisatoriske setup, vi har på disse infrastrukturprojekter. Vi ser gang på gang, at vores kunder fremhæver dette forhold, og vi får gode tilbagemeldinger på dette,” siger direktør for NIRAS i Norge Theis Rasmussen.

”Vi vinder ikke på prisen, men på kvaliteten. Vi får maksimal udbytte på forståelse af opgaven, løsningen og kompetencerne, men vi har den højeste pris. Dette er et resultat af hårdt arbejde med at forstå kundens behov og levere kvalitet i alle vores projekter med Bane NOR. Det er fantastisk at være en del af den rejse, vi har haft ind i det norske infrastrukturmarked. Jeg oplever, at alle BU’er, uanset om det er norske, svenske eller danske, vil dette,” fortsætter Theis Rasmussen.

”Særligt to forhold bidrager til vores succes på det norske marked: Dels et stærkt internt samarbejde i NIRAS, hvor vi på tværs af afdelinger og landegrænser lykkes med et gnidningsfrit samarbejde, hvor fokus er på kundernes projekter og fælles succes. Dels langvarige og tillidsfulde samarbejder med andre rådgivere, der hver især bidrager med deres specialkompetencer, og dermed sikrer kunden et stærkt sammentømret team af rådgivere,” forklarer Theis Rasmussen.

Den samlede rådgivningsgruppe bag Ler station består af:

• Asplan Viak (Reguleringsplan, naturmangfoldighed og kulturmiljø)
• Dr. Techn Olav Olsen (Niveaufri krydsning/træbro)
• Safetec (RAMS og SHA)
• Mesta (Grundlæggende undersøgelser)

Den samlede rådgivningsgruppe bag Ronglan består af:

• Asplan Viak (Reguleringsplan og dele af miljøleverancen)
• Safetec (RAMS og SHA)
• Scansurvey (Målinger)
• Geostrøm (Grundlæggende undersøgelser)

Vil du vide mere?

Theis Tarp Rasmussen

Theis Tarp Rasmussen

Director

Oslo, Norway

+4523215452