Direction in form of arrows on road

Smart asfalt sparer brændstof og CO2

Vejbelægninger med lav rullemodstand kan effektivt reducere CO2-udledningen. Samfundet kan tjene penge på at skifte asfalten ud, viser NIRAS-beregninger.

04. jun 2014

”Det er ret enkelt. Man kører længere på literen, når der er mindre rullemodstand på vejen. Det sparer borgerne for penge og samfundet for udledning af CO2," siger chefkonsulent Camilla K. Damgaard i NIRAS’ CO2-team.

En analyse i Politiken i dag henviser til beregninger fra NIRAS, der dokumenterer, at man kan reducere CO2-udslip ved at bruge vejbelægninger med mindre rullemodstand.

Hvor andre CO2-reducerende initiativer i transportsektoren koster samfundet penge, vil udskiftning af asfalten være en samfundsøkonomisk overskudsforretning.

”Det er et initiativ, der vil være rentabelt for samfundet. Gevinsterne i form af lavere brændstofforbrug, lavere CO2-udslip og anden luftforurening overstiger klart omkostningerne ved tiltaget," siger Camilla K. Damgaard.

Når man alligevel skal udskifte gammel asfalt, kan man derfor med fordel udskifte til en belægning med mindre rullemodstand.

Forskning i rullemodstand

NIRAS’ beregninger er udarbejdet som en del af forskningsprojektet CO2 emission reduction by exploitation of rolling resistance modelling of pavements, Cooee, hvor Roskilde Universitet, Vejdirektoratet, DTU og NCC deltager. Projektet fokuserer på at reducere CO2-udslip gennem brug af vejbelægninger med mindre rullemodstand.

Cooee er nu i fasen, hvor resultaterne skal bruges i Vejdirektoratets vejvedligeholdelsessystem.

Projektet løber fra 2011 til 2014 og er finansieret af InnovationsFonden. Danmark er det eneste land i verden med systematisk forskning i at reducere vejbelægningers rullemodstand.