Group of people standing in front of Niras head quarters in Allerød
Nøgleordene var bæredygtighed, naturvidenskab og projektarbejde, da 7.A og B besøgte NIRAS’ hovedkontor i Allerød.
NYHED

Skoleelever fik naturvidenskabeligt skub

Skoleelever fra Allerød Privatskole havde en lærerig formiddag hos NIRAS. Et samarbejde mellem en ingeniørvirksomhed og en skole er nemlig oplagt, når eleverne skal arbejde projektorienteret med naturfag som matematik, biologi og fysik.

21. jan 2019

I 7.A og B på Allerød Privatskole arbejder eleverne projektorienteret med de naturvidenskabelige fag. Derfor gav det god mening at besøge skolens nabo, ingeniørfirmaet  NIRAS, for at finde ud af, hvordan de kan bruge det, de lærer i matematik, biologi og fysik ude i den virkelige verden.

Hele 7. årgang var derfor med på tur til NIRAS’ hovedkontor til en begivenhedsrig formiddag. Her fik eleverne en rundtur på kontoret og  cand.scient. i miljøbiologi og geografi Henriette E. Gerlach gav spændende oplæg om bæredygtig klimatilpasning af samt en introduktion til at arbejde med projekter.

Direktør  i NIRAS, Carsten Heine Lund, fortæller:

”I NIRAS vil vi gerne sætte vores viden i spil, der hvor vi kan. Så det var helt oplagt at indgå et samarbejde, hvor vi kan være med til at understøtte den naturvidenskabelige undervisning i skolen, som ligger et stenkast fra os.”

Projektarbejde og bæredygtighed

Som inspiration til elevernes kommende projektarbejde havde  dagens oplæg fokus på, hvordan man i NIRAS arbejder med projekter indenfor vandområdet. Eleverne blev blandt andet præsenteret for, hvordan man udarbejder en god problemformulering, og hvordan man finder på nye idéer med udgangspunkt i NIRAS’ egne projekter.

Eleverne fik også viden om, at man i et projekt skal huske at tænke hele vejen rundt i et projektarbejde. Et eksempel kan være at tænke dyrelivet ind, når man bygger vindmølleparker.

Mennesker har stor indflydelse

Som afslutning på besøget præsenterede eleverne i grupper, hvad de ville tage med sig fra dagens besøg i deres næste projektarbejde.  

Flere elever så besøget hos NIRAS som et godt skub til at komme i gang med deres naturvidenskabelige projekt. Andre nævnte, at de var blevet mere opmærksomme på, hvilken indflydelse vi som mennesker har på miljøet. En elev nævnte blandt andet, at hun nu ville tænke mere over, hvordan hun kan spare på vandet, når hun går i bad og børster tænder.

Fremtidens ingeniører

Om samarbejdet siger Carsten Heine Lund:

”Forhåbentligt kan vi være med til at give eleverne en forståelse af, hvad de kan bruge fag som matematik, biologi og fysik til, når de er færdige med at gå i skole. På den måde kan vi være med til at øge interessen for de naturvidenskabelige fag, som vi ingeniører mener, er vejen frem til en bæredygtig fremtid.”