Nudge dig til et mere produktivt arbejdsmiljø

Mange virksomheder arbejder bevidst og målrettet på at forbedre medarbejdernes sikkerhed, sundhed og trivsel. Mange oplever desværre alligevel, at initiativerne ikke helt får den ønskede effekt. Nudging er et afgørende supplement til værktøjskassen, hvis tiltagene skal få ordentlig fat og forandre de daglige rutiner.

02. dec 2013

”Spis sundt”, ”ryd op efter dig”, ”husk dine ørepropper”, ”spar på strømmen”. Vi kender alle de velmenende råd, men vi ved også, at vi ikke altid får det gjort. Nudging er en metode til at gøre det lettere at få gjort det, som vi gerne vil, men af forskellige grunde ikke får gjort. Et nudge kan oversættes til et ”venligt puf”, og metoden bygger på den videnskab, som fortæller os at menneskers adfærd er styret af andet og mere, end det vi lige går og er bevidste om.

Gør irrationel adfærd til fornuftig adfærd

Når vi færdes i dagligdagens ”trummerum” er vores valg påvirket af overoptimisme, sansebedrag, flokmentalitet, magelighed, mm. – måske i en højere grad end vi selv vil stå ved. Vi ved godt, at vi nogle gange gør noget, fordi det er det letteste, eller fordi vi ikke får tænkt os nok om. Og vi ved også, at ledelsens formaninger, opmuntringer og kampagner er vigtige, men ofte følger vi dem ikke.

Med nudging som metode tager man konsekvensen af dette, og forsøger at påvirke den automatiske (og indimellem irrationelle) adfærd mere direkte. Det drejer sig om, at det skal være lettere at tage de rigtige valg. Målet er således at indrette sin verden på en måde, så den ønskede adfærd kommer mere automatisk – dog samtidig med, at de involverede bevarer muligheden for at gøre som hidtil.

Brug de fysiske omgivelser på en mere gennemtænkt og målrettet måde

En central pointe i nudging er, at mennesker har det med at acceptere udgangssituationen. Hvis skrivebordet allerede er hævet om morgen, når du møder på arbejde, så kan det være at du faktisk kommer til at stå op og arbejde. Hvis høreværnene ligger ved indgangen til fabrikshallen, så er der flere der bruger dem, end hvis de skal finde dem på depotet. Hvis pc-en med en lyd minder teamet om at tage en kort pause hver anden time, så sker det nok med større sandsynlighed, end hvis de selv skal huske det. På den måde handler nudging om at gøre det ønskede adfærdsmønster mere oplagt og de rette værktøjer mere tilgængelige.

ALECTIAs, som i dag er fusioneret med NIRAS', rådgivning om nudging

Gennem inspirationsforedrag, workshops og forandringsprojekter hjælper ALECTIA, i dag NIRAS, virksomheder med at bringe nudging i anvendelse som en systematisk tankegang og metode i arbejdet med at fremme bæredygtige og produktive arbejdsmiljøer.

Vi har identificeret syv særligt væsentlige typer af nudges, som vores metode sætter målrettet fokus på:

  1. Opmærkninger.
  2. Tilgængelighed og rækkefølge.
  3. Sanseindtryk.
  4. Appel til “flokdyret”.
  5. Nye standardindstillinger.
  6. Selvregulering.
  7. Umiddelbar evaluering.

Bred erfaring og ros fra kunder

ALECTIA, i dag NIRAS, har bred erfaring med nudging og har rådgivet mange virksomheder på området. Vores kundeskare inkluderer blandt andet Alm. Brand, Atkins, Bravida, Glostrup Hospital, Kara/Noveren og Lemminkäinen. For nyligt gjorde vi brug af nudging i forbindelse med et større arbejdsmiljøprojekt for Haldor Topsøe. Peter Wiwel fra Corporate Safety hos Haldor Topsøe udtaler sig positivt om ALECTIA, i dag NIRAS', nudging-arbejde:

Vi har haft et godt samarbejde med ALECTIA om at bringe nudging-tankegangen ind i vores arbejdsmiljøarbejde,” udtaler han. ”Det har styrket vores viden og fokus på at sætte virksomme initiativer i gang.

Peter Wiwel, Corporate Safety, Haldor Topsøe