Train in motion in a green area

NIRAS valgt som rådgiver på Ring 3-Letbane

NIRAS er med i konsortiet, der skal rådgive om Ring 3-Letbanens veje, broer og omlægning af ledninger.

03. apr 2014

Rådgiverne i NIRAS får travlt de kommende år. Firmaet er med i det rådgiverkonsortium, der netop er valgt til at projektere veje, broer og ledningsomlægninger til Ring 3-Letbanen.

Letbanen anlægges i Ring 3-korridoren fra Ishøj i syd til Lundtofte nord for København. Letbanen forventes at åbne i 2020/2021.

Løfter København

Forretningschef for Veje og trafik i NIRAS Torben Henneberg Sørensen ser frem til at skulle kombinere funktionalitet med æstetik på den 27 kilometer lange strækning, der får 27 stationer.

Han mener, at letbanen bliver et løft til den kollektive trafik og vil aflaste den private biltrafik i Ring 3-korridoren.

”Det bliver spændende at skulle indpasse letbanen med trafikken på Ring 3 og få skærende veje og kryds til at gå op i en enhed, der også gør sig godt i landskabet,” siger Torben Henneberg Sørensen.

Letbaner er attraktive

NIRAS er i forvejen involveret i letbanerne i Odense og Aarhus. Ring 3-Letbanen bygger videre på rådgivernes erfaringer med at projektere letbaner i gadeplan og giver firmaet nye kompetencer. Samtidig fylder opgaven godt i ordrebogen og giver god beskæftigelse over en lang tidshorisont.

”Jeg oplever en stor interesse for at flytte mennesker med letbaner i bybilledet. På den måde ser jeg et langsigtet perspektiv i opgaven, både i Danmark og i udlandet,” siger forretningschefen.

Passerer flere kommuner

Letbanen kommer til at køre gennem adskillige kommuner blandt andet med stop i Herlev bymidte og med stationer ved Glostrup Hospital og DTU i Lundtofte.