NIRAS projekterer Københavns nye krydstogtterminal

En ny 1.100 meter lang krydstogtkaj skal være med til at fastholde og udvikle Danmarks hovedstad som en førende destination for verdens krydstogtturister.

08. maj 2014

Med kyndig hjælp af Hendes Majestæt Dronningen afholdt By & Havn og Copenhagen Malmö Port fredag den 2. maj 2014 den officielle åbning af den 1.100 meter lange krydstogtkaj i Københavns Nordhavn.

Den nye kaj skal være med til at fastholde og udvikle Danmarks hovedstad som en førende destination for verdens krydstogtturister.

På kajen ved indvielsen stod også stolte og tilfredse medarbejdere fra NIRAS, der i tre år har fulgt byggeriet på tætteste hold sammen med resten af holdet bestående af By & Havn, Christensen & Co Arkitekter, bygherrerådgiver Grontmij og entreprenørkonsortiet Züblin, Möbius og MJ Eriksson.

Seks meter højt udsigtstårn

Krydstogtkajen er opdelt i tre kaj- og terminalområder med tre store terminalbygninger og p-pladser til både busser og taxier. Bag terminalområdet har man anlagt en fordelingsvej og vendepladser i hver ende af kajen.

På kajområdets sydlige del er det også muligt for nysgerrige turister at tage turen op i et seks meter højt udsigtstårn og nyde et fantastisk view over København.

En populær krydstogt-by

København er den mest besøgte krydstogt-by i Østersøregionen. Derfor glæder det også Københavns overborgmester Frank Jensen og By & Havns direktør Jens Kramer Mikkelsen, at terminalen nu er indviet med mere kapacitet.

”Krydstogtturisme skaber stor omsætning og mange job i vores virksomheder. Det er derfor vigtigt, at vi kan tilbyde en virkeligt god service til turisterne, så vi kan fastholde vores position som en af verdens bedste krydstogthavne,” siger Frank Jensen til business.dk.

Anlægstekniske specialiteter

Krydstogtterminalen er et af de få anløbssteder i Norden, hvor krydstogtskibene kan aflede spildevand direkte til det offentlige afløbssystem – i dette tilfælde Danmarks største rensningsanlæg, Lynetten i København.

Bundforholdene i hele projektområdet har givet specielle design- og anlægstekniske udfordringer.

”Projektområdet er geologisk set meget varierende med alt fra meget hårde kalkaflejringer til bløde aflejringer,” siger projektleder Christian Paulsen fra NIRAS.

Modtage spildevand i havne

NIRAS ser frem til at bruge erfaringerne fra Københavns Nordhavn bl.a. med hensyn til at modtage og håndtere spildevand. I fremtiden må skibe nemlig ikke udlede spildevand i internationalt farvand. Dette gælder fra den 1. januar 2016 for nye skibe og fra 2018 for alle skibe. Det er op til de enkelte havne, om de vil etablere modtageranlæg til spildevand som den nye krydstogtterminal i København.

”Vi sporer en stor interesse og er i gang med at udarbejde skitseforslag til andre anlæg både i Danmark og Sverige,”  siger Christian Paulsen.

Fakta

NIRAS har stået for detailprojektering, projektopfølgning og fagtilsyn i forbindelse med at realisere projektet.

Entreprenørkonsortiet Züblin, Möbius og MJ Eriksson har udført projektet, og Grontmij med By & Havn som bygherre har stået for byggeledelsen. Arkitekt er Christensen & Co Arkitekter.

Projektet er udviklet og finansieret af By & Havn, der også er bygherre for hele projektet. Projektet er nu overdraget til Copenhagen Malmö Port (CMP), der står for driften af Krydstogtkajen.