NIRAS har succes på LinkedIn

På under et år har NIRAS øget antallet af followers på LinkedIn med 200 procent. Nøglen er en strøm af faglige artikler, jobannoncer, medarbejdercases og nyheder. Nu vil andre høre om deres erfaringer.

29. okt 2013

Man kan komme langt med at brande sig på LinkedIn for få midler. Det er NIRAS’ erfaring. På under et år har virksomheden oplevet en stigning på 200 procent i antallet af followers på deres firmaprofil - vel at mærke uden at købe dyre LinkedIn-karrieremoduler.

”Grunden til, at vi kastede os over LinkedIn, var et behov for flere dygtige, professionelle ingeniører, og da 81 procent af alle ingeniører i Danmark har en LinkedIn-profil (Magafon, april 2013), var LinkedIn et oplagt medie,” siger kommunikationspartner i NIRAS, Susanne Junge og fortsætter:

”Succesen på LinkedIn har vi opnået ved at fokusere på tre ting – nemlig et godt indhold på firmaprofilen, lette fif til medarbejderne og et korps af frivillige LinkedIn-ambassadører.”

Høj kvalitet af indhold

Det er vigtigt at give sine followers noget at komme efter på LinkedIn.

”Det duer ikke, hvis virksomhedsprofilen på LinkedIn kun bliver brugt til employer branding. Vil virksomheder have folk til at læse jobannoncer, kræver det en blandet strøm af faglige artikler, jobannoncer, nyheder og diskussioner. Og de skal ramme en kvalitet på linje med Ingeniøren,” understreger Bodil Damkjær, LinkedIn-konsulent i Plingyou, i en artikel på Ingeniørens jobportal Jobfinder.

Og det er netop de erfaringer, NIRAS har høstet:

”Vi bestræber os på at lægge en til tre updates om ugen på vores firmaprofil, og vi sørger for at mikse indholdet for at give folk noget at komme efter – noget der er både fagligt relevant og interessant”, siger webkonsulent Dea Buus Marcussen i NIRAS og fortsætter:

”Og vi gentager ikke vores nyheder fra vores hjemmeside niras.dk”.

Det kan ellers være fristende, for på LinkedIn har NIRAS næsten 6000 followers, og en nyhed på niras.dk har i snit 150 besøg.

Content is king, but distribution is queen

Men et er et godt indhold, noget andet er at få folk til at dele nyheder, medarbejdercases, jobopslag og faglige artikler.

“Kan man få sine medarbejdere til bare at blive en lille smule bedre til at sprede indholdet fra LinkedIn, er potentialet i viral markedsføring enormt,” siger Susanne Junge.

Derfor har NIRAS’ kommunikationsafdeling udarbejdet Fem Fede Fif til alle medarbejdere, hvor de på en let og overskuelig måde får hjælp til at brande sig selv og virksomheden på LinkedIn. Synes medarbejderne stadig, at det er lidt svært, står en tæt kollega parat i et frivilligt LinkedIn-ambassadørkorps.

Deler erfaringer sammen med Mærsk og Novo Nordisk

En sidegevinst ved NIRAS indsats på LinkedIn er nu, at firmaet skal fortælle om deres erfaringer på en konference om sociale medier hos Mediehuset Ingeniøren, torsdag den 31. oktober 2013, sammen med Mærsk og Novo Nordisk.