Leca-klinker stabiliserer havn i Slovenien

Svære bundforhold i Sloveniens vigtigste havn kalder på danske erfaringer fra Thyborøn og Fredericia.

07. apr 2015

Havnebyen Koper huser Sloveniens vigtigste og største havn ved Adriaterhavet. Havnen står over for store udfordringer, da containertrafikken bliver større og større.

Samtidig vokser ro-ro trafikken, primært biler, og havnen skal udbygges med et specialiseret leje til denne type trafik.

”Bundforholdene har vist sig at være nærmest håbløse. Man skal grave 50 m ned for at nå fast bund,” siger projektleder fra NIRAS Arne Hansen.

Leca-klinker i stedet for blød bund

Udover ro-ro-lejet skal havnens container-kajer forlænges med 700 m. Den sikre og dyre løsning er at bore pæle dybt ned i havbunden og lægge et dæk over, men NIRAS søger en billigere løsning.

En mulighed er at fjerne noget af det bløde jord og fylde op med leca-klinker, der er et fyldmateriale af brændt ler. Med leca-klinker opnår man et stabilt materiale, der er ekstremt let og ikke generer store sætninger. Undersøgelser viser, at materialet kan leveres til en konkurrencedygtig pris.

Gode erfaringer fra Danmark

”Udfordringen er at overbevise kunden om, at det er en forsvarlig løsning. Det er ikke et princip, de kender i Slovenien, og de er bange for, at det skaber andre problemer på sigt,” siger Arne Hansen.

Leca-løsningen er afprøvet i Nordeuropa, men ikke i de volumener, som er nødvendige i Koper. Bl.a. hviler dele af havnene både i Thyborøn og Fredericia på Leca-klinker.

Flere opgaver i Centraleuropa

”Grunden til, at NIRAS er kommet ind i projektet, er kundens – Port of Koper – ønske om at få nyt input udefra til havnen,” siger forretningschef i NIRAS Christian Paulsen.

Koper Havn har potentiale til at blive meget større og få en stærkere rolle i forhold til nabohavnen Trieste i Italien, som dominerer regionen. Samtidig håber NIRAS' havnespecialister, at Koper-projektet åbner for andre opgaver i regionen.

LÆS MERE: Dykkeringeniør udvikler undervands-covermeter