NIRAS underviser universitetsstuderende i rådgivning

Københavns Universitet og NIRAS samarbejder om et fag, der introducerer nyuddannede akademikere til rådgiverbranchen.

12. maj 2015

Som naturvidenskabelig akademiker ser man måske ikke som det første mod de rådgivende ingeniørfirmaer, når jobjagten går ind efter veloverstået speciale. Men man kan roligt skue i den retning, for der er masser af muligheder for cand. scient’er i ingeniør- og rådgivningsvirksomheder.

Det er budskabet, når Københavns Universitet udbyder et fag til naturvidenskabelige kandidater, der introducerer de studerende til rådgiverbranchen. 30 kandidatstuderende fra Københavns Universitets Science-afdeling har i år valgt faget ”Introduction to Consultancy” – en klar stigning fra 19 sidste år og 8 det første år, faget blev udbudt.

NIRAS, i skikkelse af direktør Allan J. Christensen, varetager sammen med Nina Fynbo Riis fra Københavns Universitet (KU) undervisningen, og Københavns Kommune bidrager med en case, som de studerende skriver deres eksamensopgave om.

”Nogle finder så ud af, at de ikke skal være rådgivere – men det er jo også fint! Og dem, der gerne vil ind i branchen, får nogle redskaber til det og lærer at gebærde sig som konsulent,” siger Nina Fynbo Riis.

Hands-on erfaring

Og faget er blevet positivt modtaget fra de studerendes side:

”Det er fint, at det ikke kun er teori,” siger Frederik, som studerer geografi, og får opbakning af sin arbejdsgruppe.

”Vi får hands-on erfaring,” tilføjer Maria, som studerer miljø- og naturressource økonomi. De to sidder sammen med britiske James, som studerer klimaforandringer, og Kirstine, som bliver jordbrugsøkonom i NIRAS-auditoriet og arbejder på en opgave, de har fået af underviserne Allan og Nina.

Dimittendledigheden blandt akademikere har været stigende det seneste år. Mere end hver fjerde nyuddannede stod i januar uden job. Samtidig bliver der i løbet af få år mangel på ingeniører. Derfor er kurset en win-win situation for de studerende og ingeniørvirksomhederne, mener Allan J. Christensen.

”De universitetsstuderende kommer med masser af uddannelser, der er relevante for os. F.eks. har vi mange geologer, biologer, fysikere og landskabsarkitekter, og der findes flere overlap mellem deres færdigheder og ingeniørernes,” siger Allan J. Christensen.

Konsulentkursus åbner rådgiverens værkstøjskasse

Der er altså oplagte muligheder for at søge ind i rådgiverbranchen, efter kandidatgraden er i hus.

Men vil man direkte ind i branchen efter endt uddannelse, får man brug for ekstra redskaber i sin værkstøjskasse i tillæg til de rent faglige:

Samarbejdsevner, kundeforståelse og kommunikation er også evner, der tæller. På semesterkurset får de studerende derfor indblik og træning i netop disse discipliner.

Den gode rådgiver er både en faglig ørn og god til at skabe relationer. Der skal forhandles opgaver hjem og samarbejdes mellem vidt forskellige fagligheder om større projekter. Der er direkte kundekontakt og jævnlige deadlines i rådgiverens hverdag.

Konkrete jobmuligheder i fx. NIRAS

I Dansk Magisterforening er der stor opbakning til konsulentkurset, som kan åbne nye døre for de unge og få dem til at opsøge nye brancher og jobmuligheder:

”Initiativet tager fat i en meget væsentlig problemstilling, nemlig at der er behov for, at de unge inviteres ud på virksomhederne og oplever, at de har de kompetencer, der skal til for at løse mange spændende opgaver som fx konsulenthuse som NIRAS tilbyder. Jeg er meget glad for at KU, KK og Niras har sat sig sammen og taget det her initiativ, som helt konkret åbner jobmuligheder for vores studerende, ” siger Ingrid Stage, formand for Dansk Magisterforening.

Det bekræfter Allan J. Christensen fra NIRAS i høj grad:

”Vi vil rigtig gerne have flere akademikere med ombord. Og kan vi snuppe et par af kandidaterne umiddelbart efter, vi har lært dem at kende gennem kurset, jamen så gør det os bestemt ingenting,” siger Allan Christensen.