4. klasser klarer klimaudfordringer på Amager

4.klasserne på Sønderbro Skole ved nu, hvordan de kan redde Amager Strandpark fra fremtidens oversvømmelser. NIRAS har undervist hele sidste uge med oversvømmelseskort og faglige indspark. Det kom der både diger, huse på pæle og en ægte rap ud af.

26. nov 2015

Bevar Amager Strandpark! Sådan lød opfordringen til 4. klasserne på Sønderbro Skole, som ikke anede, at deres elskede fristed rent faktisk kan blive ødelagt af havet om få årtier – hvis vi vel og mærke ikke tager os af at forbedre kystsikringen. Opgaven blev angrebet fra alle vinkler med NIRAS som gæstelærer og rådgiver.

Hvem vil være politiker og entreprenør?

Klimaundervisningen bliver kørt som et projekt, hvor eleverne får øjnene op for konsekvenserne og for, hvor mange kompetencer, der skal til for at håndtere klimaets luner. De får roller som ingeniører, entreprenører, politikere og kommunikationsmedarbejdere.

Inden da bliver eleverne propfyldt med information fra området og ser på oversvømmelseskort. De har i ugens løb rådført sig med Henriette Gerlach, projektleder fra NIRAS, som har udviklet undervisningsmaterialet præcis ud fra det materiale, som ingeniørerne arbejder med i hverdagen.

Sanne Frimand har været skolens ankerlærer på projektet og hun er glad for projektugen.

”Det er vigtigt, at børnene får øjnene op for årsager og sammenhænge. Vi har brug for unge mennesker, der interesserer sig for videnskab, for det har ikke været så trendy. Og der har NIRAS bidraget med rigtig god undervisning. Kort, planlægning og et ordentligt fagligt indspark,” siger hun til Amagerbladet.

Det skal der komme ingeniører ud af

At vække interessen hos børn om naturvidenskab er selvsagt også vigtigt for NIRAS. Interesseorganisationen for vand- og spildevandsvirksomheder DANVA refererer bl.a. til, at vi i 2020 mangler 10.000 ingeniører i Danmark. Og vi vil gerne gøre klimatilpasning nærværende og konkret for børnene, så de næste vand- og kystingeniører står klar i kulissen.

Opgaven har både været udfordrende og sjov.

”Når jeg skal formidle min viden, bliver jeg udfordret af elevernes nysgerrige spørgsmål. Jeg er nødt til at være en dygtig kommunikator, fordi elever i 4. klasse spørger indtil, det er helt håndgribeligt for dem,” fortæller Henriette Gerlach.

Innovative hoveder

Ideerne til undervisningsforløbet er skabt i samarbejde med lærerne og er tilpasset i løbet af ugen, når tingene har taget en drejning. Og netop samarbejdet har været altafgørende.

”Samarbejdet med lærerne har været fantastisk. Samtidig har elevernes nysgerrighed og engagement været enestående. De er travet afsted til Amager Strandpark i silende regn og de har været på fra starten. De har virkelig nogle innovative hoveder,” siger Henriette Gerlach.

Overborgmester Frank Jensen kommer på besøg på skolen på mandag den 30.11 for at se elevernes produkter og høre om forløbet. Tidligere på ugen kiggede Børne- og Ungdomsborgmester Pia Allerslev også forbi for at se de mange løsninger, som børnene havde valgt at arbejde med.

Flere københavnske skoler kan koble sig på, da Københavns Kommune og NIRAS er blevet enige om flere forløb.