Woman sitting in Greenlandic nature with flowers and grass
NIRAS’s eksperter undersøger dyre- og planteliv, hvor to grønlandske lufthavne skal udvides, og en helt ny lufthavn opføres.

Forundersøgelser af tre lufthavnsprojekter i Grønland

Naturen skal sikres ved lufthavnsbyggerier

Landingsbanerne ved de grønlandske byer Nuuk og Ilulissat skal udvides, så større fly kan lande. Byen Qaqortoq får en helt ny lufthavn.

Skal du på rejse til Grønland, vil du i fremtiden kunne stige ud af flyet i byerne Nuuk, Ilulissat og Qaqortoq. Tre omfattende lufthavnsprojekter er på tegnebrættet: I Nuuk skal landingsbanen forlænges, i Ilulissats lufthavn skal en landingsbane bygges ved siden af den eksisterende, så internationale fly kan lande, og i Qaqortoq skal opføres en helt ny international lufthavn.

Forud for projekterne skal byggeriernes påvirkning af naturen og omgivelserne undersøges. Selskabet Kalaallit Airports A/S, som står bag lufthavnsprojekterne, har valgt NIRAS Greenland til at udarbejde natur- og miljøvurderingerne.

Landingsbane skal bygges i en sø

Helt konkret skal NIRAS i felten, hvor de nye byggerier skal opføres, og kortlægge naturen. Undersøgelsen skal blandt andet kaste lys over, hvad for typer af natur der er tale om, dyr og planter i områderne, og om naturen er hjem for sjældne arter. Den arktiske natur er kendetegnet ved typisk at rumme få arter, hvilket gør økosystemerne særligt sårbare.

I Qaqortoq er landingsbanen planlagt til delvist at strække sig ud i en sø, som er forbundet til havet gennem elve. Denne type konstruktion kræver en særlig undersøgelse af livet i det ferske vand. En del af søen skal fyldes op med sten, som bliver til overs, når dele af fjeldet sprænges væk for at give plads til en lige og plan landingsbane.

NIRAS Greenland undersøger også, hvordan overfladevandet fra landingsbanen bedst håndteres.

Borgermøder giver lokal erfaring

Lufthavnsprojekterne kommer også til at påvirke livet for indbyggerne i de tre byer. Bedre landingsbaner vil efter planen føre større fly med sig, hvilket giver flere besøgende og mere trafik til de tre byer.

Vurderingerne fra NIRAS Greenland sætter også fokus på samspillet mellem lokalsamfundet og lufthavnen. For eksempel i forhold til støj fra flyene, og om vejene til og fra lufthavnene kan bære den øgede trafik. Èn ting er, hvad NIRAS’ fagfolk har mulighed for at undersøge om omgivelserne. En anden ting er, hvad jægere, fiskere og friluftsfolk med årtiers hverdag i naturen ved om lokalområderne. For at inddrage indbyggernes erfaringer afholdes i efteråret 2017 en række borgermøder, hvor lokale stemmer har mulighed for at bidrage med deres specifikke viden eller input til projekterne. Borgermøderne er en del af NIRAS samlede natur- og miljøvurderinger.

Fjeldet skal fyldes i søen

  • Lufthavnen ved byen Qaqortoq skal bygges i fjeldet, og for at jævne landskabet ud må dele af fjeldet sprænges bort.
  • I alt skal 1 million kubikmeter fjeld sprænges væk. Det svarer til lastrummene i to kæmpestore supertankere.
  • Stenene fra sprængningen kan bruges til at fylde i lavninger i landskabet samt til at bygge den 1.500 meter lange landingsbane ud i søen.
  • NIRAS står bag natur- og miljøvurderingen, som blandt andet skal sikre, at sprængstofferne ikke skader naturen.
  • Lufthavnen er en ud af tre lufthavnsprojekter i Grønland, som selskabet Kalaallit Airports A/S står bag. I Nuuk skal landingsbanen forlænges fra 950 til 2.200 meter, i Ilulissats lufthavn skal en 2.200 meter lang landingsbane bygges ved siden af den eksisterende på 845 meter.