Nyhed

Standardiseret skraldesuger sparer tid og gavner miljøet

En NIRAS-udviklet standard for et mobilt skraldesug-system går sin sejrsgang i Danmark. Nu er turen kommet til Stockholm og Oslo.

6. februar, 2014

I fire af Danmarks største kommuner kører skraldebiler rundt, der fungerer som en stor støvsuger - kaldet ’Mobilt skraldesug-system’. NIRAS har udviklet et SRO-koncept (Styring, Regulering, Overvågning), der standardiserer kommunikationen mellem sugebilen og de stationære skraldeanlæg.

Konceptet giver fordele for både pengepungen og miljøet og har bredt sig til både Stockholm og Oslo. Jørn Rasmussen, der er team- og projektchef for SRO i NIRAS håber, at standarden vil brede sig fra Skandinavien til hele Europa.

Det NIRAS-udviklede automationssystem bygges ind i skraldevognen, der suger affaldet fra de automatiserede skraldeanlæg via underjordiske rør op i skraldevognens kammer.

Ved at standardisere de stationære, underjordiske skraldeanlæg kan skraldeanlæggene tale sammen med skraldesugere af alle fabrikater. Det gavner pengepungen, at flere leverandører kan konkurrere om at sælge de standardiserede skraldeanlæg.
Samtidig gavner det miljøet, at chaufføren straks kan køre videre, når anlægget er tømt, i stedet for at skulle suge i ekstra lang tid bare for at være på den sikre side.

SRO som niche

NIRAS blev involveret i SRO-arbejdet med skraldesug i 2008 efter en henvendelse fra Odense Renovation. I starten af 2013 skulle Odense Renovation have en ny sugebil, og NIRAS foreslog at indføre en standard for at udveksle signaler, der også indebar drift- og miljøbesparelser på at tømme fremtidige stationære anlæg.

Fakta

Sugebilen har sin fordel i det snævre bymiljø og i større bolig komplekser med nedfaldsskakte. Beboerne smider deres skrald i skakte, der ender i stationære skraldeanlæg under jordniveau eller i kældre, hvorfra sugebilen suger skraldet gennem rør under jorden.

”Ideen og erfaringerne fra Odense gav vi videre til København og Frederiksberg kommuner. De kunne hurtigt se fordelen i at få standardiseret signaludvekslingen, når det samtidigt gav drift- og miljøfordele på nuværende og kommende stationære anlæg,” siger Jørn Rasmussen.

CE - EU's fælles sikkerhedskrav

I Københavns Kommune var der usikkerhed i forbindelse med CE-mærkning og risikovurdering, når man sammenkobler to forskellige leverandøres udstyr, som tilfældet er med en sugebil og et stationært anlæg af forskelligt fabrikat.

Den udfordring løste CE-specialist fra NIRAS Aksel Risberg ved bl.a. at gennemgå leverandørernes dokumentation og risikovurderinger, inspicere udvalgte anlæg og tale med leverandører. Ud fra disse informationer kunne Niras konkludere om CE-mærkning og sikkerhed var i orden, og rådgive herom.

Samme standard i de store kommuner

Sugebilerne i København og Frederiksberg blev opgraderet og testet i slutningen af 2013 og er nu i drift.

”Vi er meget tilfredse med det høje faglige niveau og samarbejde med NIRAS. De første tankanlæg, som benytter det nye styresystem i sugebilerne, kommer allerede med nybyggerier i løbet af i år. Det er en vigtig udvikling på området i retning af standardisering,” siger Annette Bech Nielsen fra Københavns Kommunes Center for Affald og Genbrug.

NIRAS har nu aftalt med Aarhus Kommune at få opgraderet deres eksisterende sugebil, så alle de store kommuner anvender samme standard.

”Jeg forventer, at projektet er gennemført i Aarhus i løbet af foråret,” siger Jørn Rasmussen.

Vil du vide mere?

Jørn Rasmussen

Jørn Rasmussen

Projektchef

Allerød, Denmark

+45 2321 5456

Se også