Spritny middelalder-promenade ved Frederiksholms Kanal

Ingeniør Steffen Hvidbjerg Laxby fra NIRAS fulgte renoveringen af Frederiksholms Kanal fra start til slut – en udforende opgave, hvor klassiske materialer som brosten skulle opfylde moderne krav.

Oprettet: 11-05-2017

Indre By i København har fået et fornyet og attraktivt opholdsrum. NIRAS har været med fra start til slut og renoveret fortov samt udskiftet asfalt i kørebanen med brosten i klassisk Københavner-look

Ud med bilerne og ind med byens borgere. NIRAS har deltaget i et spændende byrumsprojekt langs Frederiksholms Kanal i København, hvor kommunen har nedlagt 80 parkeringspladser for at skabe bedre muligheder for at opholde sig langs kanalen i den historiske gade

Projektet med at genoprette de gamle brostensgader i Indre By har været en spændende ingeniørteknisk udfordring med vægt på bedre forhold til cyklister, tilgængelighed for alle uanset fysisk formåen og genbrug. 

Once in a life time-projekt
Ingeniør Steffen Hvidbjerg Laxby fra NIRAS har fulgt projektet på tætteste hold – lige fra de første streger på plantegningerne til brolæggeren højtideligt lagde den sidste brosten i promenaden.

”Det har været en stor tilfredsstillelse at se projektet tage form og stå til ansvar for sine egne streger og forslag. Det har været som at tegne sit eget hus og så selv bygge det bagefter,” siger Steffen Hvidbjerg Laxby med et stort smil.

Steffen Hvidbjerg Laxby mener, at projektet har været ”once in a life time”, idet man sjældent får lov til at være en del af at renovere centrale bymiljøer med klassiske brosten.

Et tilgængeligt byrum – selv med rollator
I hele gaden er der således genoprettet fortov langs husfacaden. Udformningen er blevet opdateret, så fortovene er tidssvarende i forhold til tilgængelighedskrav. Det betyder, at også folk med handicap og gangbesværede fremover får nemmere ved at færdes i gaden.

”En rollator er ikke det nemmeste på brosten, og det var en svær opgave at opfylde moderne krav og løsninger med gamle, klassiske materialer,” siger Steffen Hvidbjerg Laxby.

En anden ingeniør- og entreprenørudfordring var at genbruge eksisterende materialer, som lå under asfalten.

”Vi fandt mange brosten, men de passede overhovedet ikke sammen i størrelser og farver, så der blev brolæggeren også udfordret, men det er løst rigtig pænt,” fortæller NIRAS-ingeniøren.

Brosten fremfor asfalt
I NIRAS er man glad for erfaringerne med at lægge klassisk kørebane-brolægning, idet det er blevet en trend i flere danske middelalderbyer at renovere og byfornye i autentiske stil og skabe flotte byoplevelser.

Promenaden langs Frederiksholms Kanal

  • Det samlede projekt har kostet ca. 13 mio. kr. Halvdelen af disse er genopretningsmidler til brosten og fortov.
  • På strækningen Stormgade – Ny Kongensgade er belægningen langs bolværket lagt om, og kørebanen er omlagt fra asfalt til brosten. På strækningen Ny Kongensgade – Bryghusgrunden er der tale om genoprettelse af brostensbelægningen fra fortov til bolværk.
  • Der er opstillet nye traditionelle Københavnerbænke og affaldsspande langs hele promenaden.
  • Gaden har fået 95 cykelparkeringspladser.
  • Der er nedlagt 80 parkeringspladser langs Frederiksholms Kanal.
  • Der er lagt ca. 4.500 m2 granit, heraf er ca. 3.500 m2 brosten.
  • 300 meter genanvendte bordursten (kantsten, som man benyttede i 1800-tallet).

Kilde: Københavns Kommune

Samarbejdspartnere på projektet:
Bygherre: Københavns Kommune
Kunde: Schul Landskabsarkitekter ApS
Ingeniør: NIRAS A/S
Entreprenør: Malmos A/S

Kontaktpersoner

Steffen Hvidbjerg LaxbyProjektlederAllerødT: +45 4810 4388 E: Send E-mail
Yderligere kontaktinfo
© NIRAS A/S - Sortemosevej 19 - 3450 Allerød - T: +45 4810 4200 - F: +45 4810 4300 - E: niras@niras.dk - Sitemap - NIRAS A/S CVR: 37295728

Udfyld et kort spørgeskema om Niras' hjemmeside
Deltag i lodtrækningen om 10x2 biografbilletter

Vi anvender cookies for at sikre, at du får den bedste oplevelse på vores site. LÆS MERE OK!