Udvidelse af jernbanen over Lolland og Falster

Opgaven omfatter blandt andet ombygning af 30 eksisterende broer og 29 helt nye broer

Oprettet: 07-05-2013

NIRAS skal projektere udvidelse og hastighedsopgradering af jernbanen over Lolland og Falster til den kommende forbindelse over Femern Bælt.

NIRAS har over de seneste knap tre år arbejdet med forberedelserne af en udvidelse, elektrificering og hastighedsopgradering af jernbanen over Lolland og Falster til den kommende faste forbindelse over Femern Bælt. Rambøll har tilsvarende stået for strækningen på Sjælland op til Ringsted.

Banedanmark har nu benyttet en option i aftalerne med NIRAS og Rambøll og tildelt firmaerne ingeniørarbejderne for den største del af projekteringen af jernbanestrækningen frem mod den forventede åbning af den faste forbindelse over Femern Bælt i 2021.

Godt samarbejde med Banedanmark

Projektdirektør Jens Ole Kaslund er glad for at kunne fortsætte det gode samarbejde med om at få projekteret jernbanen mellem Ringsted og Femern-forbindelsen.

”Banedanmark er i disse år i gang med en massiv fornyelse og udbygning af jernbanen, som skal gøre det muligt at fordoble fremtidens passager- og godstransport. I den forbindelse er udvidelsen af Ringsted-Femern Banen helt central, fordi den afgørende vil forøge kapaciteten på jernbanen og bidrage til kortere rejsetid, så både passagertrafikken på det danske jernbanenet og godstransporten fra Skandinavien og Danmark mod Tyskland og Europa kan forøges,” siger Jens Ole Kaslund og fortsætter:

”En stor del af arbejdet på Ringsted-Femern Banen udbydes som totalentrepriser, og derfor er det en fordel for Banedanmark at indløse optionerne i kontrakterne med NIRAS og Rambøll. Jeg ser frem til et fortsat godt samarbejde og forventer mig især meget af, at alle kommer til at sidde fysisk sammen og arbejde med udbudspakker de næste par år”.

59 broer på strækningen

Kontrakten med NIRAS omfatter udvidelse og hastighedsopgradering af jernbanestrækningen fra Orehoved på Falster til den faste forbindelse over Femern Bælt. Kontrakterne omfatter ligeledes et stort antal vejbroer og jernbanebroer, hvoraf mange skal enten flyttes eller udvides for at gøre plads til de ekstra spor og køreledningerne. Ligeledes skal der anlægges en ny bro over Guldborgsund. Hastigheden på strækning bliver hævet til 200 km/t fra de nuværende 120 og 160 km/t.

Michael Hjerl Hansen, direktør for infrastrukturrådgivning i NIRAS er glad for, at det bliver danske ingeniører, der skal bidrage til det store anlægsprojekt:

”Det er særdeles positivt for de danske jernbane- og broingeniører, at Banedanmark har valgt fortsat at bruge danske rådgivere til projektet. Visionerne bag hele projektet og opgavernes omfang og tekniske aspekter betyder, at det vil medføre et generelt løft til den danske branche for jernbane- og broingeniører. Samtidig giver det de danske rådgivende ingeniører nogle erfaringer og referencer, som de efterfølgende kan tage med ud i verden”.

Fakta

NIRAS’ option i kontrakten med Banedanmark omfatter
  • Udvidelse og hastighedsopgradering af 52 kilometer jernbanestrækning fra Orehoved på Falster til den faste forbindelse over Femern Bælt syd for Holeby 
  • 18 nye vejbærende broer, 10 nye sporbærende broer samt udvidelse af 30 eksisterende sporbærende broer 
  • Ny jernbanebro med klapåbning over Guldborgsund 
  • Ombygning af to stationer samt etablering af en ny station 
  • NIRAS’ samarbejdspartnere på opgaven er svenske ÅF, hollandske Witteveen & Bos, spanske Ineco samt LE34 fra Danmark.

Kontaktpersoner

Lisbeth Cicilie HastrupProjektchefAllerødT: +45 4810 4380E: Send E-mail
Jan KragerupForretningschefAllerødT: +45 4810 4227E: Send E-mail
Yderligere kontaktinfo
© NIRAS A/S - Sortemosevej 19 - 3450 Allerød - T: +45 4810 4200 - F: +45 4810 4300 - E: niras@niras.dk - Sitemap - NIRAS A/S CVR: 37295728

Udfyld et kort spørgeskema om Niras' hjemmeside
Deltag i lodtrækningen om 10x2 biografbilletter

Vi anvender cookies for at sikre, at du får den bedste oplevelse på vores site. LÆS MERE OK!